این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۷۴۳-۷۶۶
عنوان فارسی
طبقهبندی ابعاد وبکوال بر اساس تأثیر عملکرد نامتقارن مدل رضایت مشتری کانو: مطالعه موردی وبسایت آموزش مجازی دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
گسترش اینترنت و وب جهانگستر همزمان با ایجاد فرصتهای بسیار برای سازمانها و افرادی که به ارائه و دریافت خدمات آموزشی میپردازند، چالشهای جدیدی را نیز ایجاد کرده است. آموزش مجازی یکی از مهمترین تحولات در حوزه آموزش و پرورش است که در این شیوه آموزشی، وبسایت، اولین نقطهای است که کاربران جهت دریافت خدمات آموزشی فراهمشده با آن مواجه میشوند. بنابراین، کیفیت وبسایت باید بهعنوان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی در نظر گرفته شود و بهشیوهای دقیقتر از دیدگاه یادگیرندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر طبقهبندی ابعاد کیفیت وبسایت آموزش مجازی دانشگاه تهران (وبکوال 0/4) بر اساس مدل رضایت مشتری «کانو» و تعیین تأثیر عملکرد نامتقارن ابعاد «وبکوال» بر رضایت کلی کاربر بهمنظور شناسایی ابعاد و ویژگیهای اولویتدار برای اختصاص منابع و توجه مدیران وبسایت یادشده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و توصیفی- پیمایشی به شمار میآید که بهشیوه مقطعی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای مجازی دانشگاه تهران و ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد وبکوال 0/4 و پرسشنامه محققساخته سنجش رضایت کلی کاربر بود. بهمنظور بررسی تأثیر عملکرد نامتقارن از آزمون آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بُعد استفادهپذیری وبسایت جزء گروه خدمات انگیزشی با عملکرد بالا، بُعد کیفیت اطلاعات جزء گروه خدمات اساسی با عملکرد بالا، و بُعد تعامل با خدمات وبسایت در گروه خدمات اساسی با عملکرد پایین قرار دارند. در نهایت، برنامهای کوتاهمدت برای بهبود بُعد تعامل با خدمات جهت کاهش نارضایتی کاربران، و برنامهای بلندمدت برای بهبود ابعاد استفادهپذیری و کیفیت اطلاعات جهت افزایش رضایت کاربران پیشنهاد گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The classification of WebQual dimensions based on the asymmetric impact-performance of Kano's customer satisfaction model: A case study of the Tehran virtual university website
چکیده انگلیسی مقاله
The extension of the Internet and World Wide Web has created new opportunities as well as new challenges for institutions and individuals who are either receiving or delivering education. Electronic learning is one of the most important breakthroughs in education in which the website is the first access point that users receive educational services provided. Therefore, website quality should be considered as an important factor resulted in the success of virtual learning and studied in a more detailed manner from the e-learners’ perspective. This paper aims to classify the quality aspects of the Tehran virtual university website (webqual 4.0) according to the Kano model of customer satisfaction and determine the asymmetric impact of the webqual 4.0 dimensions’ performance on overall user satisfaction in order to prioritize those dimensions in resource allocation, as well as sensitize the managers of the mentioned website. This is a descriptive-survey and applied study, and also a cross-sectional one. The study population included Tehran University students studying in virtual courses and the data collection tool was the questionnaire of webqual 4.0, as well as, a researcher-made questionnaire to measure end-user satisfaction. Multiple regression analysis was used to investigate the impact of performance asymmetry. The result showed that usability dimension was the high-performance excitement factor, information quality dimension was a high-performing basic factor, and service interaction dimension had low performance scores and was a basic factor. And finally, a short-term plan to improve service interaction dimension to reduce user discontent and a long-term plan to better both information quality and usability dimensions to increase user satisfaction was proposed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا کارگرآزاد | zahra kargar azad
tehran university
تهران-تهرانپارس-خ.196غربی-ک.182-پ.35-و.17
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمدرضا اسماعیلی گیوی | mohammad reza esmaili givi
tehran university
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مریم ناخدا | maryam nakhoda
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
داود حاصلی | davoud haseli
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3205-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252213.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات