این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۸۰۳-۸۲۱
عنوان فارسی
گونهشناسی استفاده و رضامندی ایرانیان از شبکه اجتماعی کتابمحورِ گودریدز
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی و دستهبندی شیوههای بهرهگیری ایرانیان از شبکه اجتماعی کتابمحور گودریدز است. بدین منظور از نظریه «استفاده و رضامندی» به عنوان چارچوب نظری پژوهش بهرهگرفته شد. جامعه هدف این پژوهش ایرانیان فعال در این شبکه بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس 290 پرسشنامه سالم گردآوری شده که برای استفاده در تحلیل عاملی، بر اساس آزمون کفایت نمونه KMO و آزمون کرویبودنِ بارتلت مطلوب بود. تحلیل عاملی25 متغیر پرسش شده را در 6 عامل دستهبندی کرد که عبارتند از: 1- اطلاعیابی (9 متغیر)، 2- بودن در اجتماع (6 متغیر)، 3- گریز از زندگی روزمره (4 متغیر)، 4- بودن با کتابها (2 متغیر)، 5- استحکام شغل (2 متغیر) و 6- آگاهی از مشاهیر (2 متغیر). هدف دیگر این پژوهش کشف عوامل تعیینکننده در کنشگری شبکه بود. سه فعالیت در شبکه یعنی نقد کتاب، امتیازدادن به کتابها و دوستیابی توسط کاربران مستلزم اقدامی آگاهانه بود با استفاده از رگرسیون خطی، قدرت پیشبینیِ هر یک از 6 عامل شناسایی شده بر این سه فعالیت نشان داده شد: دو عامل «اطلاع یابی» و «بودن با کتابها» و متغیرهای درونآنها برای پیشبینی هر سه فعالیت از قدرت لازم برخوردار هستند. عامل «بودن در اجتماع»، سومین عاملی است که به طور مشترک در فعالیت دوستیابی و نقدکتاب تعیینکننده مینماید. این بدان معناست که برای تقویت کنشگری در شبکه لازم است از یک سو این سه عامل تقویت شود، و از سوی دیگر افرادی که این عوامل را دارند، به عنوان سرمایههای اصلی شبکه به شمار آیند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Typology of Iranian Uses and Gratification in Goodreads
چکیده انگلیسی مقاله
This survey tries finding and classifying the ways Iranians satisfy by Goodreads. For this purpose the Uses and Gratification theory used as theoretical framework. We send questionnaires for 290 people who were active in network. By using Factor Analysis we find that all 25 variable can be categorized in 6 factor:1- information seeking, 2- being with community, 3- escape from everyday life, 4- being with books, 5- Strengthening occupation and 6- knowing about Celebrities. Second purpose of the research was answering this question that “which factors can anticipate main activity of users?” we defined 3 activity as main activity: friend finding, rating and writing reviews.by using regression test we find that 2 factors (information seeking and being with books) can predict main activities of Iranian. As well as, being with community is another factor that Influence two main activity: friend finding and writing reviews.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیامک محبوب | siamak mahboob
kharazmi university
تهران، میدان فاطمی، خ جویبار، کوچه نوربخش، پلاک 31، طبقه 2، اداره کل پژوهش و نوآوری
لیلی میرطاهری | leili mirtaheri
kharazmi university
کرج، حصارک، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مهندسی، گروه کامپیوتر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3049-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات