این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۴۸۳-۵۱۱

عنوان فارسی تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصل‌ها و نیازهای بازار کار
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزشِ علم اطلاعات و دانش‌شناسیِ مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصل‌ها و نیازهای بازار کار است. در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نمونه آماری به صورت هدفمند و به تعداد 315 از میان اعضای هیات علمی، دانشجویان دکتری، و کارشناسان مراکز اطلاع‌رسانی در ایران انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که با حذف 17 گویه از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه آن‌ها و چرخش نتایج با روش واریماکس، هشت مؤلفه آشکار می‌شوند. مؤلفه‌های به دست آمده و نیز گویه‌هایی که با این مؤلفه‌ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با دسته‌بندی اولیه انجام گرفته در پرسشنامه و نیز تا اندازه‌ای با یافته‌های برخی پژوهش‌های دیگر همخوان است. 76 شاخص شایستگی (دانش، مهارت و نگرش) در قالب هشت مولفه اصلی شامل "کاربری کامپیوتر"؛ "کاربری پایگاه‌های اطلاعاتی، مجموعه‌سازی منابع دیجیتالی، و مدیریت کتابخانه دیجیتالی"؛ "مبانی شبکه‌های کامپیوتری"؛ "مبانی برنامه‌نویسی و طراحی پایگاه اطلاعاتی"؛ "اصول طراحی وب سایت و تحلیل اطلاعات وب"؛ "نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و سازماندهی رایانه‌ای"؛ آرشیویست منابع دیجیتالی؛ و نگرش، اعتباریابی و دسته‌بندی شدند. بر این اساس و با توجه به تحلیل بازار کار و تحلیل محتوای سرفصل‌های برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پرداختن به مباحث" اصول ایجاد و مدیریت شبکه‌های ساده کامپیوتری" را می‌توان حلقه‌ مفقوده اساسی برنامه‌های آموزشی فعلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی عنوان نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Confirmatory Factor Analysis of IT-based Competency Questionnaire in Information Science & Knowledge Studies, Based on Job Market Analysis
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of the present research is to evaluate the validity of an IT-based competency questionnaire in Information Science & Knowledge Studies. The Survey method has been used in the present research. A data collection tool has been a researcher-made questionnaire. Statistic samples, which are 315 people, have been chosen purposefully from among Iranian faculty members, Ph.D. students, and information center employees. The findings showed that by eliminating 17 items from the whole questionnaire and Confirmatory Factor Analysis of the rest and rotating findings using the Varimax method, 8 Factors were revealed. The resulting components and also the items which had a high load factor with these components were considerably consistent with the classifications in the questionnaire and partly consistent with the findings of other researchers. 76 competency indicators (knowledge, skills, and attitudes) were validated and grouped under 8 main categories: 1. “Computer Basics” 2. “Database Operating, Collection Development of Digital Resources, & Digital Library Management” 3. “Basics of Computer Networking” 4. “Basics of Programming & Database Designing” 5. “Web Designing & Web Content Analysis” 6. “Library Software & Computerized Organizing” 7. Archive of Digital Resources and 8. Attitudes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم شهبازی | rahim shahbazi
azarbaijan shahid madani university
تبریز- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

فاطمه فهیم نیا | fatemeh fahimnia
university of tehran
تهران- دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

رضوان حکیم زاده | rezvan hakimzadeh
university of tehran
تهران- دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1279-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252227.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات