این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوقی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۰۵-۲۳۲

عنوان فارسی سنجش اصالت در آثار موضوع نظریه ادغام
چکیده فارسی مقاله ماده 1 قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان (1348) اثر مورد حمایت را «آن‌چه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار» پدید آمده باشد تعریف می‌کند. در نتیجه لازمه‌ی حمایت آن است که اثر ناشی از خلاقیت و ابتکار پدید‌آورنده باشد. این امر در جایی که ایده و محتوای اثر راهی برای اعمال خلاقیت نداشته باشد، به‌گونه‌ای که بیان ایده تنها به یک روش‌یا‎روش‌های محدودی امکان‌پذیرباشد،موجب طرح این مسئله می‌گرددکه آیاد چنین مواردی اثرموردحمایت قانون محقق می‌شود یاخیر. این مسئله درحقوق ایران کم‌تر مطرح شده است؛ اما در حقوق آمریکا به‌شدت مورد بحث و بررسی قرارگرفته وتحت عنوان نظریه ادغام مطرح گردیده است. به موجب این نظریه، زمانی که برای بیان ایده‌ی اثر تنها یک روش یا روش‌های محدودی وجود داشته باشد، چنانکه ایده بیان خود را تحمیل نماید، موضوع مورد حمایت قانون محقق نمی‌شود؛ چرا که درواقع شرط اساسی حمایت که همان اصالت یا خلق اثر توسط پدید‌آورنده است انجام نشده است. این مسئله هم‌اکنون در حقوق ایران مطرح است. مقاله حاضر با به‌کارگیری روش توصیفی-تحلیلی در بررسی آرای قضایی صادره در پرونده‌های ادغام، درصدد تحلیل تأثیروقوع ادغام بروضعیت اصالت آثار برآمده و نتیجه میگیرد این نظریه در حقوق ایران نیز قابل اعمال است؛ همچنین ارتباط میان نظریه ادغام و شرط اساسی حمایت، لزوم شناسایی واعمال آن درحقوق ایران را دو چندان می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مالکیت ادبی و هنری، اصالت، نظریه ادغام، خلاقیت،

عنوان انگلیسی Assessing the Originality of Works that are Subject of Meger Doctrine
چکیده انگلیسی مقاله According to Article 1 of the Law on Protection of the Rights of Authors, Writers and Artists (1348) the requisite of protection is that the work must be the result of creativity and initiative of the author. This issue, where the idea of the work has no way of being creative, so that expressing the idea is possible in limited ways, raises the question of whether in such cases the work Is protected by law or not? This issue has been highly debated in the U.S Copyright law and has been called the Merger doctrine. According to this doctrine, when there is only one way or limited ways to express the idea of the work, so that the idea imposes its expression, the issue protected by law is not realized; Because, in fact, the basic condition of protection, which is the originality-creation of the work by the author-has not been fulfilled.The present article seeks to analyze the impact of the merger on the status of the originality of works by using a descriptive-analytical method in examining the judicial decisions issued in merger cases and concludes that this doctrine is also applicable in Iranian law; Also, the connection between the Merger doctrine and the fundamental condition of protection doubles the necessity for identifying and applying it in Iranian law.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مالکیت ادبی و هنری, اصالت, نظریه ادغام, خلاقیت

نویسندگان مقاله زینب شعبانی |
حقوق مالکیت فکری- گروه حقوق خصوصی- دانشکده حقوق- پردیس فارابی دانشگاه تهران- قم- ایران

محمود حکمت نیا |
استاد، گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران- عضو وابسته دانشکده حقوق، پردیس


نشانی اینترنتی https://jls.shirazu.ac.ir/article_6472_1abdae30a58ba68091776b1c6e890fce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات