این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات حقوقی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۵۷
عنوان فارسی
نگاهی انتقادی به نقش مقام بینالمللی بستر دریا در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائلی که کنوانسیون 1982 حقوق دریاها به آن پرداخته است، حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب واقع در بستر اعماق دریا (منطقه) است. ماده 149 کنوانسیون نهتنها دارای کاستیها و ابهامهای بسیاری است بلکه فاقد هرگونه راهکار یا چارچوبی جهت اجرای تدابیر مقرر در آن است، بهویژه آنکه «مقام بینالمللی بستر دریا» بهعنوان رکن صلاحیتدار معرفی نشده است. در کنوانسیون 2001 یونسکو دو سازوکار «گزارشدهی و اطلاعرسانی» و «حفاظت» در خصوص اشیاء باستانی و تاریخی منطقه پیشبینی شده است و مقام صرفاً طرف اطلاع و مشورت قرار میگیرد، بدون آنکه بتواند در این زمینه اِعمال صلاحیت کند. با توجه به اختیارات گسترده این سازمان در خصوص اکتشاف و استخراج منابع منطقه و ارتباط تنگاتنگ میان «فعالیتها در منطقه» و فعالیتهای باستانشناسی، سؤال اساسی این است که نقش مقام در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب چگونه است؟ در این پژوهش تلاش میشود با رویکردی توصیفی-تحلیلی و از رهگذر بررسی و تحلیل تدابیر و سازوکارهای مقرر در اسناد یادشده به این سؤال پاسخ داده شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طبق مقررات کنوانسیونهای 1982 حقوق دریاها و 2001 یونسکو، در غیاب نقشآفرینی مؤثر مقام، موضوع حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب بر عهده دولتهای صاحبپرچم گذارده شده است. این در حالی است که تصمیمهای اخیر این سازمان گویای ضرورت عملی بهرهمندی و اِعمال چنین صلاحیتهایی از سوی آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، کنوانسیون 2001 یونسکو، مقام، منطقه، میراث فرهنگی زیرآب، میراث مشترک بشریت،
عنوان انگلیسی
Legal Mechanisms for Protecting the Underwater Cultural Heritage in the Area: A Critical Look at the Role of International Seabed Authority
چکیده انگلیسی مقاله
One of the issues addressed by the UNCLOS is the protection of the underwater cultural heritage in the Area. Article 149 not only has many shortcomings and ambiguities but also lacks any solution or framework for the implementation of the measures provided for therein. The "International Seabed Authority" has not been introduced as a competent organ for the implementation of these measures. The UNESCO's 2001 Convention provides two mechanisms for "Reporting and Notification" and "Protection" for ancient and historical objects and the Authority is merely informed and consulted without being able to exercise competence in this regard. Given this international organization's extensive powers to explore and extract resources of Area and close connection between "Activities in the Area" and archaeological activities, the question is what is the role of the Authority in protecting underwater cultural heritage in the Area? In this research, an attempt is made to answer this question with a descriptive-analytical approach and by examining and analyzing the measures and mechanisms prescribed in documents. The findings show that under the UNCLOS and the UNESCO's 2001 Convention, in the absence of effective role of Authority, the issue of protection of underwater cultural heritage has been left to the Flag-States. In contrast, the recent decisions of this organization indicate the practical necessity of having and exercising such powers by it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کنوانسیون 1982 حقوق دریاها, کنوانسیون 2001 یونسکو, مقام, منطقه, میراث فرهنگی زیرآب, میراث مشترک بشریت
نویسندگان مقاله
محمد رضوی راد |
استادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران
نشانی اینترنتی
https://jls.shirazu.ac.ir/article_5907_ce252da4b94e4f23d278c288dafda54a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات