این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۱۹۳-۲۱۵
عنوان فارسی
ارائه مدل پیاده سازی مدیریت دانش با رویکرد فازی در صنعت فناوری اطلاعات
چکیده فارسی مقاله
با پیشرفت علوم نوین و رقابتیتر شدن محیط در عرصه دستاوردهای فناوری، مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی پایدار سازمانهای درگیر تکنولوژی محسوب میشود. این امر در سازمانهای با تکنولوژیهای پیشرفته، بهخصوص سازمانهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، به دلیل ماهیت آنها، نمود بیشتری پیدا مینماید و از این جهت موضوع مدیریت دانش، در حال حاضر به یکی از مهمترین اولویتهای این قبیل سازمانها تبدیل شده است که در صورت عدم شناسایی، بهکارگیری، ثبت، ذخیره و خلق دانش، سازمان ناچار به پرداخت هزینههای هنگفتی در ازای احیای مجدد آن خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل جامعی در پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فناوری اطلاعات میباشد. بنابراین، مؤلفههای مدل پیشنهادی پژوهش با مطالعه مقالات و پژوهشهای مشابه صورت گرفته در حوزه مدیریت دانش و فناوری اطلاعات و نیز با نظرسنجی از خبرگان این حوزه شناسایی گردیدند و بدین جهت پرسشنامهای در دو بخش طراحی گردید و در اختیار خبرگان سازمانهای مورد بررسی قرار گرفت. دادههای پژوهش از طریق آزمون T تکنمونهای (T Test) و آزمون دوجملهای (Binomial) تحلیل شدند. همچنین، بهدلیل محدودیتهایی که طیف لیکرت در ارائه پاسخهای دقیق ایجاد مینماید، از رویکرد فازی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که مراحل مدل پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فناوری اطلاعات بهترتیب اهمیت شامل ارزیابی دانش، ارتقاء دانش، برنامهریزی دانشی، فرهنگ دانش محور، استراتژیهای مدیریت دانش، فرایندهای مدیریت دانش، زیرساختهای مناسب دانش، سازمان دانش محور و نمایش دانش میباشند، و نیز اقداماتی در هر یک از این مراحل وجود دارند که در پیادهسازی موفق این مراحل نقش مؤثری ایفا مینمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Presenting Knowledge Management Implementation Model with Fuzzy Approach in Information Technology Industry
چکیده انگلیسی مقاله
With the progress of modern sciences and more competitive becoming environment in the technology era, knowledge management is being counted as one of the most important stable competitive advantages of technology oriented organizations. This matter is of higher importance in high technology organizations, especially those active in information technology field due to their unique identity. This way, knowledge management has been already shifted to one of the most important priorities of such organizations that in case of not identifying, applying, recording and creating that knowledge, the organization is inevitable to pay fortunesto revive the knowledge gone. The purpose of this research is presenting a comprehensive knowledge management implementation model in information technology industry. Therefore, the measures of the suggested research’s model were identified by studying identical researches and projects done in knowledge management and information technology sector and also through consultation with the experts. This way, a questionnaire was designed in two parts and distributed among experts in the understudied organizations. The research’s data were analyzed through T Test and Binomial Test through fuzzy approach due to the constraints presented by the Lickert scale. The research findings demonstrate that the stages of knowledge management implementation model in information technology sector include knowledge evaluation, knowledge leverage, knowledge planning, knowledge culture, knowledge strategies, knowledge management processes, suitable knowledge infrastructures, knowledge organization and knowledge presentation. There also exist actions in each stage that effect successful implementation of the mentioned stages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا رزمی | zahra razmi
alzahra university
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
رویا راضی زاده | roya razizadeh
alzahra university
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2896-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252241.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات