این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۱۹-۱
عنوان فارسی
مقایسهی کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری در دانشآموزان با و بدون اضطراب
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش مقایسهی کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری در دانش آموزان با و بدون اضطراب بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-علّی مقایسهای بود. جامعهی آماری این تحقیق شامل دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر ورامین در سالتحصیلی 97-1396 بود که نمونهای به تعداد 150 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای (75 نفر دانشآموز با اضطراب و 75 دانشآموز بدون اضطراب) انتخاب و در یک طرح علّی مقایسهای شرکت کردند. هر دو گروه دانش آموزان از لحاظ بهره هوشی، تحصیلات والدین، سن و جنسیت همتاسازی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهی کارکردهای اجرایی کولیج (2002)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2002)، پرسشنامهی حافظهی کاری دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامهی اضطراب رینولدز و ریچموند (1987) جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که دانش آموزان با اضطراب میانگین نمره کارکرد اجرایی کمتری از دانش آموزان بدون اضطراب دارند و این تفاوت به لحاظ آماری معناداراست (51/5- =t، 59=df، 001/0=sig). همچنین یافتهها نشان داد میانگین راهبردهای تمرکز مجدد/برنامهریزی، ارزیابی مثبت و پذیرش (مؤلفههای متغیر تنظیم هیجانی) در گروه بدون اضطراب بالاتر از با اضطراب و سایر راهبردها درگروه با اضطراب بالاتر از گروه بدون اضطراب میباشد؛ و سرانجام تفاوت نمره میانگین حافظهی کاری (84/0 =t، 59=df، 4/0=sig) در دو گروه (دانش آموزان با وبدون اضطراب) معنادار نمیباشد. اضطراب بالا در فرد میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکردهای اجرایی، تنظیم هیجانی و حافظهی کاری شود و با در نظر گرفتن یافتههای فوق، بـه نظـر میرسد برای افزایش سلامت جسـمانی، روانـی و اجتمـاعی دانشآموزان، آموزش کارکردهای اجرایی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، بسیار ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، تنظیم شناختی هیجانی، حافظهی کاری، کارکردهای اجرایی،
عنوان انگلیسی
Executive function, emotion regulation and working memory in Students with and without anxiety.
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to compare executive function, emotional regulation and Working memory in students with and without anxiety. The present study was descriptive and used a causal-comparative design. The population of the study consisted of all sixth grade male elementary students in Varamin in academic year 2017-2018. A sample of 150 students (75 students with anxiety And 75 students without anxiety) gathered by Cluster random sampling and participated in a causal- comparative study. In order to diagnose Anxiety disorder, an executive function test was first taken. Both groups of students were Matched in terms of intelligence, parental education, age and gender. The data were collected through the Coolidge Executive Functioning Questionnaire (2002), the Garnfsky Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2002), the Daneman & Carpenter Working Memory Questionnaire (1980), and the Reynolds & Richmond Manifest Anxiety Scale (1987). Independent t-test and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. The Findings showed that Students with anxiety have lower mean scores in executive function test than students without anxiety and the difference is statistically significant (t =- 5.51, df = 59, sig = 0.001). Findings also showed that the mean scores in refocusing / planning strategies, positive evaluation and acceptance (components for emotional regulation) in the group without anxiety is higher than with anxiety and other strategies in the group with anxiety are higher than the group without anxiety. Finally, the different mean score for working memory (t = 0.84, df = 59, sig = 0.4) in the two groups (students with and without anxiety) was not significant. high anxiety is more likely to result in problems for executive functions, emotional regulation and working memory. Considering above mentioned finding, it seems that in order to increase the physical, mental and social health of students, executive functions and cognitive emotion regulation strategies training is absolutely essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اضطراب, تنظیم شناختی هیجانی, حافظهی کاری, کارکردهای اجرایی
نویسندگان مقاله
مهناز مهمانپذیر |
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
نورعلی فرخی |
دانشیار رشتۀ سنجش و اندازه گیری، گروه سنجش و اندازه گیری ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6535_1953a8d6ec5a584f67809e47d326d0b7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات