این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۲۹-۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر بر مهارت تفکر نقاد دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر بر مهارت تفکر نقاد دانش­آموزان بود. پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح گروه گواه نامعادل همراه با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دانش­آموزان دختر 15 تا 18 سال شهر تهران در سال 99-1398 بود. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای 40 نفر از دانش­آموزان پایه دهم انتخاب و در گروه­های آزمایش و کنترل قرار گرفتند که در نهایت، از هر گروه پنج نفر حذف شدند. بسته آموزش تفکر نقاد بر اساس مطالب تفکر نقاد الدر و پاوئل و داستان­های بازنویسی شده مثنوی مولوی طراحی، بررسی و تأیید شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ی تفکر نقاد کالیفرنیا فرم ب فاسیونه و فاسیونه (1997) بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه­های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در افزایش تفکر نقاد در مرحله پس‌آزمون و پیگیری وجود دارد (05/p<). بنابراین می­توان اذعان داشت که آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر منجر به ارتقای تفکر نقاد می­شود که این رشد و پیشرفت سطوح تفکر نقاد، در طی زمان حفظ خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر، مهارت تفکر نقاد، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Paul-Elder model critical thinking training on students' critical thinking skill
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of training critical thinking based on the Paul-Elder model, on students' critical thinking skill. The study method was quasi-experimental with Non-equivalent control group design and follow-up stage. The statistical population included all female students aged 15 to 18 years in Tehran. Using simple multistage sampling method, 40 students in grade ten were selected and put into two groups, 20 in the experimental group and 20 in the control group. After conducting the research, five students from each group were removed due to unwillingness to continue participating in the research, failure to complete the questionnaire in the post-test or follow-up stages. Interventions related to teaching critical thinking were performed in 10 sessions of 90-minute training, two sessions per week, for the students in the experimental group. The instrument of this research was the California Critical Thinking Questionnaire Form B. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS software version 21 were used to analyze the data. The results showed that with pre-test control, there was a significant difference in increasing of critical thinking between experimental and control groups (p < 0.05). This difference is also maintained in the follow-up stage. Therefore, it can be acknowledged that teaching critical thinking with Paul -Elder model leads to the promotion of critical thinking and this growth and development of levels of critical thinking will be maintained over time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش تفکر نقاد مبتنی بر مدل پاوئل-الدر, مهارت تفکر نقاد, دانش‌آموزان

نویسندگان مقاله زینب مظفری |
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

محمد حسین عبداللهی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

ولی اله فرزاد |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

یحیی قایدی |
دانشیار، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6536_7e22f5e12c9feb5661d4aee9b113c597.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات