این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۵۰-۳۰
عنوان فارسی
تأثیر تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری بر تحلیل رفتگی تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری بر تحلیل رفتگی تحصیلی دانشآموزآنجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی؛ کمی و از نظر تکنیک تحلیلی؛ نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان مدارس هوشمند در پایه نهم (دوره اول متوسطه) شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396 بودند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و 40 دانشآموز انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. کتاب جغرافیا در گروه آزمایش با روش تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری و در گروه گواه با روش تدریس مرسوم در مدارس، مورد آموزش قرار گرفت. جهت سنجش تحلیل رفتگی تحصیلی، از پرسشنامه تحلیل رفتگی مسلش (1907) استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتیجه تحلیل نشان داد پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، اثر عامل بین آزمودنیها (عضویت در گروه آزمایش و استفاده از روش مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری، عضویت در گروه گواه و عدم استفاده از روش زیباییشناسی) بر متغیرهای وابسته تحلیل رفتگی تحصیلی، خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی معنیدار است و باعث تفاوت بین تحلیل رفتگی تحصیلی و مؤلفههای سهگانه آن در دو گروه گواه و آزمایش میشود. یافته تحقیق حاضر ضرورت توجه به تدریس مبتنی بر ابزارهای آموزشی هنری و اثرات مثبت آن در مدارس را آشکار مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس، ابزارهای آموزشی هنری، تحلیل رفتگی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The impact of art-based teaching tools on students' academic burnout
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of teaching based on art educational tools on students' academic burnout. This research based on the main strategy; is quantitative, based on data collection; is whole experiment with the control group and random assignment; based on analytical technique; is whole experiment type of pre-test and post-test design with the control group. The statistical population of this study was the students of intelligent schools in the 9th grade (first grade high school) in Sanandaj city in the academic year of 2017-2018. Sampling method was purposeful and 40 students selected randomly in two groups of experimental group (20 people) and control (20 people). Geography lessons were taught in the experimental group with teaching method based on art teaching tools and in the control group by conventional teaching methods in schools. To assess the burnout, a scalar burnout questionnaire was used. The data were analyzed by using the Multivariate covariance analysis (Mancova) with spss.vs.22 software. The result of the analysis showed that after modifying the pre-test scores, the effect of the factor between the subjects (membership in the experimental group and using method based on art tools, membership in the control group and the lack of use of the aesthetic method) on the dependent variables of burnout, academic fatigue, academic unwillingness and inadequacy are significant and causes the difference between the burnout and its triple components, in the control and experimental groups. The findings of the present study highlight the necessity of paying attention to teaching based on art educational tools and their positive effects in schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تدریس, ابزارهای آموزشی هنری, تحلیل رفتگی تحصیلی
نویسندگان مقاله
علی خالق خواه |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
ابراهیم آریانی قیزقاپان |
دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
پروانه محمدی |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6636_5603f7fa69139d62e3812121a56c7ce0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات