این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۷۳-۶۲

عنوان فارسی مدل یابی ساختاری تأثیر امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکار آمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری تأثیر امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکار آمدی تحصیلی بود که با روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری دانش آموزان متوسطه اول عشایر استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 99-1398، شامل 953 که 300 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه به شیوه تصادفی طبقه­ ای انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ­ها از پرسشنامه­ های امید تحصیلی خرمایی و کمری (1396)، درگیری تحصیلی ریوو تیسنگ (2011) و خودکارآمدی تحصیلی میگلی و همکاران(2000) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها از طریق نرم افزار لیزرل صورت گرفت. نتایج نشان داد که امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم (55/0B=)، امید تحصیلی بر خود کارآمدی تحصیلی اثر مستقیم (59/0B=)، امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خود کار آمدی تحصیلی اثر غیر مستقیم (26/0B=) دارد. بر اساس یافته­ های پژوهش، بالا بودن امید تحصیلی دانش آموزان عشایر نقش مؤثری در درگیری تحصیلی آنان داشته، بنابراین پیشنهاد می­گردد، برنامه هایی جهت افزایش امید تحصیلی دانش آموزان طراحی و اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی، مدارس عشایر،

عنوان انگلیسی Structural modeling The effect of academic hope on Academic involvement with the mediating role of academic self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله The present research set to evaluate the structural modeling of academic hope on academic involvement with the mediating role of academic self-efficacy conducted by correlational model and SEM. The statistical population consisted of the first-grade nomad high school students of Sistan and Baluchistan province in 2019-2020; 300 individuals were selected as a research sample using From Krejcie and Morgan's table, they were selected as a stratified random sample. Khormaei and Kamari's academic self-efficacy questionnaire (2017), Ryu Tisang's academic involvement (2011), and the academic self-efficacy questionnaire of Migli et al. (2000) were used to collect data. The questionnaire structure validity was calculated and confirmed using confirmatory factor analysis. The questionnaire reliability was obtained at 0.83, 0.90, and 0.85 using Cronbach’s alpha coefficient, respectively. Data was analyzed by Lisrel software. The results showed that academic hope had a direct effect on academic engagement (B = 0.55), academic hope had a direct effect on academic self-efficacy (B = 0.59), academic hope on academic engagement with the mediating role of academic self-efficacy had an indirect effect (B =26/0). According to the findings, the high academic hope level of nomad students has an effective role in their academic involvement. It is recommened to design and execute some plans to increase students’ academic hope.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امید تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی, مدارس عشایر

نویسندگان مقاله علی وزیری مهر |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

سمانه سلیمی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6669_e4e7a60a862b3f2964c1fd4e54a438c2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات