این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۱۳۴-۱۲۳

عنوان فارسی رابطه ساختاری عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر (به منظور ارائه مدل مناسب)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر به منظور ارائه مدل مناسب انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری عبارت‌اند از تعداد دانش‌آموز دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد 90 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با کمک پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) و پرسشنامه سنجش خودراهبری در یادگیری فیشر و همکاران (2001) از دانش‌آموزان جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان دادند شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب (RMSEA) برابر 016/0 است و مدل از برازندگی خوبی برخوردار است. همچنین قدرت رابطه میان عملکرد تحصیلی با یادگیری خودراهبر برابر 78/0 و قدرت رابطه میان انگیزش تحصیلی با یادگیری خودراهبر برابر 59/0 است (05/0 > p) که نشان می‌دهد همبستگی مطلوب است. بنابراین بهبود عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی در مدارس در یادگیری خودراهبر تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، یادگیری خودراهبر،

عنوان انگلیسی The structural relationship between academic performance and academic motivation with self-directed learning (In order to provide a suitable model)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the relationship between academic performance and academic motivation with self-directed learning in order to present an appropriate model. The research method was descriptive-correlational and the statistical population consisted of high school students in public schools of Sirjan city in the academic year of 2015-2016. 90 of them were selected by multistage cluster random sampling. Ninety high school students from the public schools of Sirjan, who were studying in the academic year of 2015-2016, were selected using multistage cluster random sampling. Data were collected using Fam and Taylor (1999) Academic Performance Scale, Valerand et al. (1992) Academic Motivation Scale, and Fisher et al. (2001) Self-directed Learning Questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The results showed that the root mean square approximation index (RMSEA) is 0.016 and the model has good fit. Also the power of the relationship between academic performance with self-directed learning was 0.78 and the power of the relationship between academic motivation with self-directed learning was 0.59 (p < 0.05) which indicates a good correlation. Therefore, improving academic performance and academic motivation in schools have an impact on self-directed learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, یادگیری خودراهبر

نویسندگان مقاله مریم نظری |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

حمدالله منظری توکلی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمان، ایران

امان الله سلطانی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

ویدا سادات رضوی نعمت اللهی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5999_b4cd5a4331ef2f0ecbe85c4eb483a61f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات