این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۴، صفحات ۱۵۳-۱۳۵
عنوان فارسی
مدلیابی گرایش دانشآموزان به فضای مجازی برمبنای عوامل فردی، زمینهای و محیطی: ارزیابی پیامدهای روانشناختی آن
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف مدلیابی گرایش دانشآموزان به فضای مجازی بر مبنای عوامل فردی، زمینهای و محیطی و پیامدهای روانشناختی آن انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل به تعداد 21714 نفر جامعه آماری این پژوهش بودند که از بین آنها 340 دانشآموز با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامههای استاندارد آزمون اعتیاد اینترنتی "یانگ" (1998)، مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی"لاویبوند" (1995)، مقیاس انزوای اجتماعی"راسل" (1976) و پرسشنامه شخصیتی"وودورث" (2001) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد که تمامی ضرایب اثر مستقیم مسیرها معنیدار هستند و از میان آنها ضرایب اثر مستقیم از عوامل فردی بر رضایت کاربر (ضریب اثر 14/0 و مقدار 40/2T=) و گرایش به فضای مجازی (ضریب اثر 10/0 و مقدار 46/2T=) و ضریب اثر مستقیم از عوامل محیطی بر رضایت کاربر (ضریب اثر 10/0 و مقدار 66/1T=) در سطح 05/0>P و بقیه ضرایب در سطح 01/0>P معنیدار هستند. همچنین تمامی ضرایب اثر غیرمستقیم متغیرها به جزء ضریب اثر غیرمستقیم محیطی به روی گرایش به فضای مجازی از طریق رضایت کاربر در سطح 01/0>P معنیدار هستند. برازش دادهها نشان دادند: گستردگی اینترنت، دسترسی راحت، ارزان و کمهزینه بودن و همچنین محتوای سایتها و شبکههای اجتماعی، احساس تنهایی و تعامل با دیگران از جمله عوامل گرایش به فضای مجازی هستند و تأثیر زیاد آن بر اعتیاد به اینترنت، خشونت، انزوای اجتماعی، اضطراب و افسردگی بیانگر آن است که گرایش به فضای مجازی بیشتر از چه منابعی سرچشمه گرفته و چقدر در بروز و یا تشدید اختلالهای روانی افراد میتوانند مؤثر باشند و این موضوع میتواند زنگ خطری باشد برای اولیاء خانواده و مدرسه و همچنین مسئولین و تصمیمگیران جامعه که به نحو مقتضی و مؤثر در مدیریت استفاده از این فنآوری نقشآفرین باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضای مجازی، تحلیل مسیر، اعتیاد به اینترنت،
عنوان انگلیسی
Modeling students' tendency to cyberspace based on individual, contextual and environmental factors: Assessing its psychological consequences
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to modeling the tendency of students to cyberspace based on individual, contextual and environmental factors and its psychological consequences. The research method was descriptive-correlational and all high school students in Ardabil were 21,714 statistical population of this study, of which 340 students were selected as a research sample using Krejcie and Morgan sampling table using multi-stage cluster sampling method. To collect the data, a researcher-made questionnaire and standard questionnaires of Young Internet Addiction Test (1998), Lovibond Depression, Anxiety and Stress Scale (1995), Russell Social Isolation Scale (1976) and a questionnaire The character "Woodworth" (2001) was used. Data analysis was performed using factor analysis and path analysis methods using SPSS 26, LISREL and AMOS softwares. The results showed that all the direct effect coefficients of the routes are significant and among them the direct effect coefficients of individual factors on user satisfaction (effect coefficient 0.14 and T value=2.40) and tendency to cyberspace (effect coefficient 0.10 and The value of T value=2.46 and the coefficient of direct effect of environmental factors on user satisfaction (effect coefficient of 0.10 and T value=1.66) are significant at the level of P< 0.05 and other coefficients at the level of P< 0.01. Also, all the indirect effect coefficients of the variables, except for the indirect indirect effect coefficient, are significant on the tendency to cyberspace through user satisfaction at the level of P< 0.01. The data showed that the vastness of the Internet, easy access, cheapness and low cost, as well as the content of sites and social networks, feelings of loneliness and interaction with others are among the factors tending to cyberspace and its high impact on Internet addiction, violence, social isolation. Anxiety and depression indicate that the tendency to cyberspace originates more from what sources and how much they can be effective in the occurrence or exacerbation of mental disorders, and this can be a wake-up call for parents and school, as well as community leaders and decision makers so appropriate and effective syntax in managing the use of this technology to play a role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فضای مجازی, تحلیل مسیر, اعتیاد به اینترنت
نویسندگان مقاله
سعید سیف درخشنده |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
اکبر عطادخت |
استاد،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاهمحقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نادر حاجلو |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نیلوفر میکاییلی |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6635_ebd39b153bf1c48b05cc0c55024755a9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات