این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۱۶-۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های خوش‌بینی بر دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های خوش‌بینی بر دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف انجام گرفت. روش پژوهش به شیوه‌ی آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر در حال تحصیل در پایه‌ی دهم دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1400-1399 تشکیل ‌می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 40 دانش‌آموز با عملکرد تحصیلی ضعیف انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش مهارت‌های خوش‌بینی را دریافت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس دلزدگی تحصیلی پکران، گوئتز، تیتز و پری (2002) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری کوواریانس تک‌متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، دلزدگی تحصیلی کمتری داشتند (001/0>P). بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های خوش‌بینی بر کاهش دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف اثربخش است و می‌تواند قابل کاربست توسط روانشناسان و مشاوران مدارس باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های خوش‌بینی، دلزدگی تحصیلی، دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Optimism Skills Training on Academic Boredom of Students with Poor Academic Performance
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the effectiveness of optimism skills training on academic boredom of students with poor academic performance. This study was applied in terms of purpose and experimental in terms of method with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all male students studying in the tenth grade of the second secondary school in Ardabil city in the academic year 2020-2021, among which 40 students poor academic performance were selected using cluster random sampling method and was replaced randomly assigned to the experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The participants of the experimental group received 8 sessions of optimism skills training. Pekrun, Goetz, Titz & Perry Academic Boredom Scale (2002) were used to collect data. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that students with poor academic performance in the experimental group had significantly less academic boredom than students with poor academic performance in the control group in the post-test (P< 0/001). Therefore, it can be concluded that optimism skills training is effective in reducing academic boredom of students with poor academic performance and it can be used by school psychologists and counselors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهارت‌های خوش‌بینی, دلزدگی تحصیلی, دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف

نویسندگان مقاله علی شیخ الاسلامی |
نویسندۀ مسئول: دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

نسترن سیداسماعیلی قمی |
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6475_9e8ca36dd5bdcb52534f26f12a174315.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات