این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۸۴-۶۳

عنوان فارسی اثربخشی بسته آموزشی تاب‌آوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی تاب‌آوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی انجام شد. روش تحقیق پژوهش، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر اجرا جزء پژوهش‌های شبه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت بودند که حجم نمونه 80 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه­های استاندارد شده سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) استفاده شد. فرضیه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS به کمک آنالیزکواریانس یک‌راهه آزمون شدند و نتایج تحقیق نشان داد بسته آموزشی تاب‌آوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی تأثیر معناداری بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارد (001/0P=). پژوهش حاضر دارای محدودیت‌هایی بود من جمله جامعه آماری دانش­آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت در نظر گرفته شده و از ابزار خود گزارش­دهی پرسشنامه استاندارد استفاده شده است، در نهایت پیشنهاد می‌گردد که در مطالعات آینده دیگر مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده و از ابزارهای دیگری جهت بررسی بیشتر استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، درگیری تحصیلی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of the training package of educational resilience, school attachment, academic self-concept and academic engagement on academic adjustment
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the training package on educational resilience, school attachment, academic self-concept and academic engagement on academic adjustment. The research method was applied research and quasi-experimental research. The statistical population of the study included all high school students in Sardasht that the sample size was 80 and were selected by multi-stage cluster random sampling. Baker & Siriac (1984) standardized academic adjustment questionnaire was used to collect data. Hypotheses were tested using SPSS software using one-way analysis of covariance. And the finds showed that: The training package of academic resilience, school attachment, academic self-concept and academic engagement has a significant effect on students' academic adjustment (p = 0.001). The present study had some limitations, such as the statistical population of secondary school students in Sardasht and the standard self-report questionnaire was used. Finally, it is suggested that in future studies, other educational levels are considered and Use other tools for further investigation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاب‌آوری تحصیلی, خودپنداره تحصیلی, دلبستگی به مدرسه, درگیری تحصیلی

نویسندگان مقاله امید فتاحی |
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

هوشنگ جدیدی |
عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

حمزه احمدیان |
عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران

امید مرادی |
عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6485_a857e123749df85a0c925572bbf65bd8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات