این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۱۲۱-۱۰۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله بررسی پژوهش‌ها نشان می­دهد اختلالات یادگیری مشکلات فراوانی را در زمینه‌های مختلف به خصوص هیجانات، برای دانش آموزان ایجاد می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تنظیم هیجان دانش ­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری در مقطع ششم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 98-97 بود. گروه نمونه شامل 30 دانش ­آموز بودند که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس تعداد پنج مدرسه انتخاب و سپس دانش­ آموزانی که شرایط مورد نیاز برای ورود به پژوهش را داشتند (با توجه به پرسشنامه کلورادو، آزمون هوش ریون، پرونده تحصیلی آن­ها و نظر معلم)، انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل). از هر دو گروه، پیش از اعمال مداخله، پیش ­آزمون (پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان) گرفته شد سپس گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقه­ای تحت آموزش شفقت به خود قرار گرفت. پس از اعمال مداخله آزمایشی، پس­ آزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل به عمل آمد تا میزان تنظیم هیجان بار دیگر سنجیده شود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش شفقت به خود بر تنظیم هیجان و بعد ارزیابی مجدد اثرگذار بوده است (001/0p<)، اما بر بعد فرونشانی اثری نداشته است. این یافته ­ها حاکی از آن است که این آموزش می­تواند در بهبود تنظیم هیجان این دانش آموزان مؤثر باشد؛ پس می­توان از این آموزش در جهت کاهش مشکلات هیجانی این دانش آموزان استفاده نمود و این آموزش را در مدارس و مراکز اختلالات یادگیری به کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت به خود، تنظیم هیجان، اختلال یادگیری خاص،

عنوان انگلیسی The effectiveness of self-compassion training on emotion regulation of female students with specific learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله Researchs show that learning disabilities cause many problems for students in various fields, especially emotions. The aim of the current study was to determine the effectiveness of self-compassion training on emotion regulation of female students with specific learning disorder. This research is a quasi- experimental study with a pre and post-test with a control group design. Statistical population of this study included all of elementary sixth grade female students with special learning disabilities who studied in Yazd city in the year 2017-2018. The study sample included 30 students with special learning disabilities who were selected by cluster sampling and randomly divided into the experimental and control groups. The data was collected using emotion regulation questionnaire. The self-compassion training was held for the experimental group in ten 60-minute sessions. The results of covariance indicated that self-compassion training significantly increased emotion regulation and reappraisal ,, but no effect was found on suppression . These findings suggest that the self-compassion training is an effective method for the use of specialists in educational and therapeutic centers to improve the mental health of students with special learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شفقت به خود, تنظیم هیجان, اختلال یادگیری خاص

نویسندگان مقاله عارفه ابویی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

کاظم برزگر بفرویی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مهدی رحیمی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6495_6c444c126115038698c3881b35532157.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات