این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۱۷۱-۱۴۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی روش فرنالد و روش نوروسایکولوژی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش‌ فرنالد و نوروسایکولوژی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی بود. جامعه آماری تمام دانش‌آموزان پایه سوم نارساخوان مراجعه ­کننده به مراکز اختلال یادگیری شهر زاهدان در سال‌تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 42 نفر (29 پسر، 13 دختر)، به ‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش روش فرنالد (10 پسر، 4 دختر)، روش نوروسایکولوژی (10 پسر، 4 دختر) و یک گروه کنترل (9 پسر، 5 دختر) جایگزین شدند. ابتدا از هر سه گروه پیش ­آزمون گرفته شد و گروه ­های آزمایش در 15 جلسه 60 دقیقه­ ای تحت مداخله روش آموزشی فرنالد (فرنالد و کلر، 1921) و روش نوروسایکولوژی (کولکمن، هوجتینک، کورسبرگن و لسمان، 2013؛ گری و همکاران، 2012) قرار گرفتند و مجدداً از هر سه گروه پس ­آزمون گرفته شد و پس از گذشت دو ماه از اجرای پس­ آزمون، پیگیری گرفته شد. برای جمع­ آوری داده­ ها، از آزمون نارساخوانی (نما) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که هر دو روش فرنالد و نوروسایکولوژی بر عملکرد خواندن تأثیر معناداری دارد (01/0P<). نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه دو روش آزمایشی فرنالد و روش نوروسایکولوژی هم حاکی از آن بود که روش فرنالد بیش از روش نوروسایکولوژی در بهبود عملکرد خواندن و مؤلفه­ های (خواندن کلمات، درک کلمات، حذف آواها) تأثیر دارد و روش نوروسایکولوژی بیش از روش فرنالد بر مؤلفه­ های (زنجیره کلمات، قافیه ­ها، زنجیره کلمات، نشانه ­های حروف، نشانه‌های مقوله­ ها) تأثیرگذار است (01/0P<). بر اساس یافته ­ها می­توان گفت که مراکز درمان اختلالات یادگیری و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی می­توانند از هر دو روش برای آموزش و درمان اختلالات یادگیری به ویژه نارساخوانی استفاده نمایند و تدوین و اجرای برنامه ­های مداخله ترکیبی مبتنی بر هر دو روش اثربخشی آن را دو چندان نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌ فرنالد، روش نوروسایکولوژی، عملکرد خواندن، نارساخوانی،

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of Fernald method and neuropsychological method on improving reading performance of dyslexic children
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare the effectiveness of Fernald's method and neuropsychology on improving the reading performance of dyslexic children. The research method was quasi-experimental. The statistical population was all third grade dyslexic students referred to learning disability centers in Zahedan in 2020-2021. 42 people (29 boys, 13 girls) were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental groups Fernald method (10 boys, 4 girls), neuropsychological method (10 boys, 4 girls) and a control group (9 boys, 5 girls) were replaced. First, pre-test was taken from all three groups and The experimental groups underwent the intervention of Fernald's teaching method (Fernald & Keller, 1921) and the neuropsychological method (Kolkman, Hoijtink, Kroesbergen, & Leseman, 2013; Gray & et al, 2012) in 15 sessions of 60 minutes, and post-test was taken again from all three groups, and after two months of post-test, follow-up was taken. Reading and dyslexia tests were used to collect data. The results of multivariate analysis of covariance showed that both Fernald and neuropsychological methods had a significant effect on reading performance (P < 0.01). The results of independent t-test to compare Fernald's experimental method and neuropsychological method also showed that Fernand's method is more effective in improving reading performance and components (reading words, word comprehension, elimination of sounds) than neuropsychological method and neuropsychological method more than Fernald's method affects components (word chains, rhymes, word chains, letter signs, category signs) (P < 0.01). Based on the findings, it can be said that the centers for the treatment of learning disorders and the Exceptional Education Organization can use both methods for the education and treatment of learning disorders, especially dyslexia, and to develop and implement hybrid intervention programs based on both methods to double its effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش‌ فرنالد, روش نوروسایکولوژی, عملکرد خواندن, نارساخوانی

نویسندگان مقاله فرامرز سابقی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی.دانشگاه سمنان.سمنان.ایران

محمدعلی محمدی فر |
نویسندۀ مسئول: دانشیاردانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران

علی محمد رضایی |
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6511_3eacd9a4aa567fffa72a69cf00865df1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات