این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۱۹۴-۱۷۲

عنوان فارسی رابطه‌ی ساختار هدفی کلاس با درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی با تأکید بر نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه‌ی ساختار هدفی کلاس با درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی با تأکید بر نقش واسطه­ای اهداف پیشرفت اجتماعی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم شهر بیرجند در سال‌تحصیلی 98-1397 بود بر اساس جدول مورگان 318 نفر از طریق روش نمونه­ گیری طبقه­ ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی ساختار ادراک شده کلاس درس میدلی، کاپلان، میدلتون و مینیر (1988)، پرسشنامه‌ی درگیری تحصیلی ریو (2013)، پرسشنامه‌ی سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه‌ی اهداف پیشرفت اجتماعی ریان و هاپکینز (2003) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیله نرم‌افزار Smart PLS3 انجام شد. یافته­ های پژوهش حاکی از آن است که ساختار هدفی بر درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی تأثیر معناداری دارد (01/0P<)؛ و همچنین ساختار هدفی بر درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی از طریق اهداف پیشرفت اجتماعی تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0P<). به طور کلّی، یافته­ های این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش ساختار هدفی کلاس و اهداف پیشرفت اجتماعی در افزایش درگیری تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش ­آزمون بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار هدفی کلاس، درگیری تحصیلی، سازگاری اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی،

عنوان انگلیسی The Relationship between Classroom Goal Structure with Academic Engagement and Social Adjustment with Emphasis on the Mediating Role of Social Development Goals
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to determine the objective structure relationship of classroom with academic engagement and social adjustment with an emphasis on the mediating role of social progress goals. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study included all students in Birjand in the academic year of 1397-98. The sample size according to Morgan table is 318 persons and sampling method of this study is random stratified. Four tools were used for data collection. Classroom Perceived Structure Questionnaire of Midley et al. (1988), Academic Engagement Questionnaire of Rio (2013), Social Adaptation Questionnaire of Sinha & Singh (1993), Social Development Goals Questionnaire of Ryan and Hopkins (2003). For surveying and analyzing data from descriptive statistics and inferential statistics were used and in deductive statistics from structural equation modeling (SEM) with approach of minimum fiddling (PLS) is provided by Smart PLS 3 software. The findings of the study indicate that the objective structure has a significant effect on academic engagement and social adjustment. And also, the objective structure has an indirect effect on academic engagement and social adjustment through social development goals. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ساختار هدفی کلاس, درگیری تحصیلی, سازگاری اجتماعی, اهداف پیشرفت اجتماعی

نویسندگان مقاله سپیده الله یاری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

افسانه مرزیه |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

غلام حسن پناهی |
استادیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6527_f24f8d27172a97fe47650f1b786b5d9d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات