این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۲۲-۱
عنوان فارسی
رابطه باورهای دینی، معرفت شناختی و عدالت اخلاقی با عملکرد تحصیلی: نقش میانجی سازشیافتگی اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه باورهای دینی، باورهای معرفت شناختی و عدالت اخلاقی با عملکرد تحصیلی نقش میانجی سازش یافتگی اجتماعی در دانشجویان دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال 1398 به تعداد2300 نفر تشکیل میدهند نمونه پژوهش 384 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه باورهای دینی خدایاری فرد و همکاران (1388)، عدالت اخلاقی بیرگر (2012)، باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، سازش یافتگی اجتماعی کالیفرنیا تورپ (1953) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخ به فرضیه پژوهش، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، باورهای دینی، عدالت اخلاقی و باورهای معرفت شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سازش یافتگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 52 درصد از واریانس سازش یافتگی اجتماعی و 62 درصد از عملکرد تحصیلی دانشجویان توسط باورهای دینی، عدالت اخلاقی و باورهای معرفت شناختی تبیین میشود. شناخت عوامل مؤثر بر سازشیافتگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان امکـان پیش بینی و برنامه ریزی جهت کمک به تأمین بهداشت روانی آنان را فراهم میکند و میتوان با ایجاد بستر سازی مناسب مذهبی در دانشگاهها جهت افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان و شفاف سازی نوع تفکر دانشجویان در دانشگاه پرداخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دینداری، عدالت اخلاقی، باورهای معرفت شناختی، عملکرد تحصیلی، سازشیافتگی اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship between Religious Beliefs, Epistemological Beliefs and Moral Justice with Academic Performance the Mediating Role of Students' Social Adaptation
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study was to investigate the relationship between religious beliefs, epistemological beliefs and moral justice with academic performance as a mediator of social adaptation in Payame Noor University students. This research was descriptive in terms of applied purpose and method and structural equation correlation. The statistical population of this study consists of all students of Payame Noor University of Tehran in 1398. The sample of the study was 384 students who were selected by available sampling. Research data were collected using the Questionnaire of Religious Beliefs of Khodayari Fard et al., Birger Moral Justice, Schumer Epistemological Beliefs, and California Social Adaptation. Validity of the scales used second-order factor analysis with AMOS software and Cronbach's alpha was used for reliability. Descriptive statistics and Pearson correlation coefficient and structural equation test were used to analyze the data and answer the research hypothesis. Findings showed that religious beliefs, moral justice and epistemological beliefs have a positive and significant effect on social adjustment and academic performance of students. The results of structural equation modeling showed that 52% of the variance of social adjustment and 62% of students' academic performance is explained by religious beliefs, moral justice and epistemological beliefs. Recognizing the factors affecting students 'social adjustment and academic performance provides the possibility of forecasting and planning to help ensure their mental health and can be done by creating a suitable religious context in universities to increase students' academic performance and clarify the type of thinking. Students pay at the university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دینداری, عدالت اخلاقی, باورهای معرفت شناختی, عملکرد تحصیلی, سازشیافتگی اجتماعی
نویسندگان مقاله
ماندانا گودرزی |
استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
محبوبه موسیوند |
استادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6373_68c19810fc6d267725aecdb44ea20fa8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات