این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۱۱۰-۸۰

عنوان فارسی نقش میانجی‌گری درگیری‌تحصیلی در رابطه خودتعیین‌گری و مدیریت ‎زمان دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوّم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف، تعیین نقش میانجی‌گری درگیری‌تحصیلی را در رابطه‌ی خودتعیین‌گری و مدیریت‎زمان دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. که در سال تحصیلی 98-99 انجام گرفت. جامعه آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم (8860 نفر) شهر یزد بودند که به روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، به تعداد 314 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سه پرسشنامه مدیریت‎زمان ماکان (1994)، خودتعیین‌گری گاردیا، دسی و ریان (2000) و درگیری‌تحصیلی ریو (2013) پاسخ بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، رابطه خودتعیین‌گری و مدیریت‌زمان مثبت، مستقیم و معنی‌دار (15/0 r=) است. همچنین، درگیری‌تحصیلی و مدیریت‌زمان رابطه مثبت، مستقیم و معنی‌داری (59/0r=) داشتند. نتایج، به این نکته اشاره داشتند که رابطه خودتعیین‌گری و درگیری‌تحصیلی مثبت، مستقیم و معنی‌دار (46/0r= ) گزارش شد و خودتعیین‌گری بر مدیریت‌زمان با توجّه به نقش میانجی درگیری‌تحصیلی، رابطه غیر‌مستقیم و مثبت داشت. می‌توان نتیجه گرفت، با ایجاد محیط‌های آموزشی که ارضای نیازهای روان‌شناختی دانش‌آموزان را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توان درگیری تحصیلی را افزایش داد و به مدیریت زمان مؤثر کمک کرد. بدین‌منظور به مشاوران مدرسه پیشنهاد می‌شود، کارگاه آموزشی خودشناسی، هدف‌گزینی و مهارت‌های ارتباطی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و کارگاه آموزشی مدیریت‌زمان، مهارت‌های ارتباطی و مدیریت کلاس برای معلمان برگزار کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت زمان، خودتعیین‌گری، درگیری‌تحصیلی،

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Academic Engagement with Self-Determination and Time Management of High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The Present Study Aims to Determine the Relationship Between the Mediating Role of Academic Engagement, And Self-Determination and Time Management of High School Students. The Analyzing Procedure Used in This Study Is Based on The Descriptive-Correlational Method. The Primary Statistical Population Is the Entire Female High School Students in Yazd (8860 Participants), From Whom 314 Students Are Selected for Conducting This Research, Through the Multi-Stage Random Cluster Sampling. The Research Instruments Are Three Questionnaires Consisted of Macan Time Management (1994), Self-Determination Guardia, Desi And Ryan (2000), And Rio (2013) Academic Engagement. In Order to Analyze the Data, Path Analysis Method and LISREL Software Are Used. The Findings Suggest That the Relationship Between Self-Determination and Time Management Is Positive, Direct and Meaningful. Moreover, Academic Engagement and Time Management Have A Positive, Direct and Meaningful Relationship. The Results Also Point Out That Not Only Self-Determination Have A Positive, Direct and Meaningful Relationship with Academic Engagement, But Also Self-Determination on Time Management Has an Indirect and Positive Relationship with The Mediating Role of Academic Engagement. It Can Be Concluded That by Creating Educational Environments That Prioritize the Satisfaction of Students' Psychological Needs, Academic Engagement Can Be Increased and Effective Time Management Can Be Helped. To This End, School Counselors Are Advised to Conduct A Workshop on Self-Awareness, Goal Setting and Communication Skills for High School Students and A Workshop on Time Management, Communication Skills and Classroom Management for Teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت زمان, خودتعیین‌گری, درگیری‌تحصیلی

نویسندگان مقاله ساناز دهقان مروستی |
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

ولی الله فرزاد |
دانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

ربابه نوری |
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6408_2635f7a2a6adcd9828ad966087bebd0d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات