این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۱۳۵-۱۱۰
عنوان فارسی
رابطه همدلی، خودکارآمدی و زورگویی با نقش واسطهای سبکهای فرزندپروری
چکیده فارسی مقاله
زورگویی یک پدیده جهانشمول و حائز اهمیت به ویژه در سنین مدرسه است که می تواند روند یادگیری فرد را مختل سازد. بنابراین، شناسایی عوامل مختلف مرتبط با افزایش و کاهش زورگویی اهمیت فراوانی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین همدلی، خودکارآمدی و زورگویی با نقش واسطهای سبکهای فرزندپروری در دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر زابل در سال 1398 انجام گردید.در این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش همبستگی، از بین جامعه آماری مشتمل بر 8053 دانشآموز متوسطه دوره اول، 386 نفر شامل 190 دانشآموز پسر و 196 دانشآموز دختر که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، مقیاس همدلی دیویس (1980)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، مقیاس زورگویی کلامی الوئوس (1996) و مقیاس سبکهای فرزند پروری بامریند (1973) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS و Amos در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای همدلی و خودکارآمدی با متغیر ارتکاب زورگویی و سبکهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه رابطهی منفی و معنادار و با سبک قاطع رابطهی مثبت و معنادار وجود داشت (001/0p<). بین متغیر ارتکاب زورگویی با سبکهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه رابطهی مثبت و با سبک قاطع رابطهی منفی مشاهده شد (001/0p<). همچنین، مولفههای همدلی و خودکارآمدی تنها از طریق سبک فرزندپروری استبدادی با متغیر ارتکاب زورگویی به طور غیر مستقیم رابطه داشتند (05/0p<). از این رو، جهت پیشگیری و کاهش زورگویی، تقویت دو مفهوم همدلی و خودکارآمدی در نوجوانان و همچنین آموزش نحوه فرزندپروری صحیح به والدین از طریق نهادهای اجتماعی چون مدرسه ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همدلی، خودکارآمدی، زورگویی، سبکهای فرزندپروری، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Empathy, Self-efficacy and Bullying with the Mediating Role of Parenting Styles in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Bullying is a pervasive problem that can disrupt one's learning process and lead to undesirable personality and social consequences. The aim of this study was to determine the relationship between empathy, self-efficacy and bullying with the mediating role of parenting styles in high school students in Zabol city, Iran. In this descriptive-analytic study, 386 boy and girl high school students who were eligible for inclusion in the study were selected through multistage cluster sampling. Data were collected using demographic information form, Davis Empathy Scale (1980), Sherer General Self-Efficacy Scale (1982), Olweus Bullying Scale (1996), and Baumrind Parenting Styles Scale (1973). The results indicated that there was a negative significant relationship between empathy and self-efficacy dimensions with bullying variable (p < 0.001). There was a positive relationship between the variable of bullying with permissive and authoritarian parenting styles and a negative relationship with the authoritative (p < 0.001). Also, the components of empathy and self-efficacy were only indirectly related to the variable of bullying through authoritarian parenting style (p < 0.05). Providing insight into the concepts of empathy and self-efficacy, its application and reinforcement among social institutions such as family, school, and other adolescent-affiliated networks can provide valuable assistance in reducing adolescent bullying. Also, given the mediating role of parenting styles, identifying and improving parenting styles can be effective in reducing bullying in adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
همدلی, خودکارآمدی, زورگویی, سبکهای فرزندپروری, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
مهدیه آژعصاران |
دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان،ایران
ولی مهدی نژاد |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
علی فرنام |
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6039_d29fd7e6e37ac99bb8c1b34d6323fc51.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات