این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۱۵۶-۱۳۵
عنوان فارسی
نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در رابطه بین ادراک از جوّ مدرسه و تحصیلگریزی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در رابطه بین ادراک از جو مدرسه و تحصیلگریزی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم منطقه درودزن (1366 نفر) در سال تحصیلی 99-1398 بودند. شرکتکنندگان 311 دانشآموز (139 پسر و 172 دختر) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسهای ادراک از جو مدرسه وی، ردی و رودس، تحصیلگریزی خرمایی و صالحاردستانی و سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون را تکمیل کردند. بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم ادراک از جو مدرسه بر تحصیلگریزی معنادار نبود؛ اما اثر مستقیم ادراک از جو مدرسه بر خودپنداشت تحصیلی و اثر مستقیم خودپنداشت تحصیلی بر تحصیلگریزی معنادار بود؛ همچنین، اثر ادراک از جو مدرسه بر تحصیلگریزی با واسطهگری خودپنداشت تحصیلی معنادار بود (21/0-=β، 002/0=P). بهطور کلی یافتههای این پژوهش، نقش ادراک از جو مدرسه و خودپنداشت تحصیلی را در تبیین تحصیلگریزی نشان داد. در مجموع، یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش ادراک از جو مدرسه و خودپنداشت تحصیلی در کاهش تحصیلگریزی دانشآموزان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک از جو مدرسه، تحصیلگریزی، خودپنداشت تحصیلی، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The mediating role of academic self-concept in the relationship between perception of school atmosphere and academic avoidance
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was a correlational study using structural equation modeling. The statistical population of the study was all first-grade high school students in Kamfirooz region (1366 people) in the academic year 1398-99. Participants were 311 students (139 boys and 172 girls) who were selected by cluster random sampling and completed his school atmosphere perception scales, Way, Reddy & Rhodes, Academic Avoidance Questionnaire (Khormai and Saleh Ardestani), and Chen and Thompson's academic self-concept checklist. Structural equation modeling was used to answer the research hypotheses. The results showed that the direct effect of perception of school atmosphere on academic avoidance was not significant; But the direct effect of school atmosphere perception on academic self-concept and the direct effect of academic self-concept on academic avoidance were significant; Also, the effect of perception of school atmosphere on academic avoidance mediated by academic self-concept was significan (P=0/002, β=-0/21). In general, the findings of this study show the role of perception of school atmosphere and academic self-concept in explaining academic avoidance. Overall, the findings of this study indicate the importance of paying attention to the role of perception of school atmosphere and academic self-concept in reducing students' academic avoidance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ادراک از جو مدرسه, تحصیلگریزی, خودپنداشت تحصیلی, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
احسان کشتورز کندازی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الهه هدایتی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فاطمه کارگر |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
فاطمه مظاهر |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6411_b6dbb87d7c8142325e2b632eef01b14d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات