این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۱۷۸-۱۵۶
عنوان فارسی
تدوین مدل علّی هیجانهای تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تدوین مدل علّی هیجان تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت با نقش واسطهای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را حدود 13 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 600 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. پرسشنامههای هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005)، جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور (2001)، خودپنداره تحصیلی لییو و وانگ (2005) و ارزش تکلیف تحصیلی لو و لین(2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار جهتگیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. به عبارت دیگر، یافتهها نشان داد که جهتگیری تسلط-گرایش و تسلط-اجتناب بر خودپنداره تحصیلی و خودپنداره تحصیلی بر هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین ارزش تکلیف بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجانهای مثبت تحصیلی، جهتگیری عملکرد-گرایش بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجانهای منفی تحصیلی اثر مستقیم و بر هیجانهای مثبت تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی اثرغیر مستقیم و معنادار دارد (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع انواع جهتگیری هدف پیشرفت میتواند پیشبین مناسبی برای هیجان تحصیلی دانشجویان از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف آنها باشد و با استفاده از راههای افزایش نمرات جهتگیری هدف پیشرفت میتوان هیجانهای مثبت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزش تکلیف، جهتگیری هدف پیشرفت، خودپنداره تحصیلی، هیجان تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Elaboration of the casual modeling of Academic Emotion based on the Achievement goal Orientation with regard to the Academic Self-concept and the Task value
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to elaborate the casual modeling of academic emotion based on the achieve‐ment goal orientation with regard to the academic self-concept and the task value. The method of the research was a descriptive correlational and structural equation model. The statistical population in this study was all students of Hamedan University of medical science between the years 1998-97[A1] . Six hundred students from them were selected using multistage cluster sampling. Questionnaire of educational excitement of Peakan et al. (2005), Elliot & McGregor Development Goal Orientation (2001), Lewand & Wang's academic self-concept (2005) and academic task value of loo et al. (2012) were used as measuring tools. Data analysis was done with SPSS and Amos soft wares. The findings indicated the indirect and significant effect of the domination-tendency and domination-avoidance orientation on the positive and negative academic emotions through the self-concept and the task value. In other words, the findings showed that the orientation of domination-tendency and domination-avoidance on self-concept and also academic self-concept on positive and negative emotions had a direct and significant effect. Also, the value of the task on academic self-concept and on the positive academic emotion, performance- orientation on self-concept and negative emotions of academic have a direct and significant effect as well as positive emotions through academic self-concept. The results of this study showed that the achievement goal orientation can be a suitable predictor of students' academic emotions through their self-concept and the task value overally.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزش تکلیف, جهتگیری هدف پیشرفت, خودپنداره تحصیلی, هیجان تحصیلی
نویسندگان مقاله
سمیرا شهابی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
هوشنگ جدیدی |
گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
یحیی یار احمدی |
گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6385_c57aaf3f41645e3f6e9d8979febc6603.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات