این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۲، صفحات ۲۴۳-۲۱۲
عنوان فارسی
اثربخشی سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه: نقش حلقوی سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی
چکیده فارسی مقاله
در تحقیق حاضر روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری و جامعه آماری است که شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان که در سال تحصیلی 99-1398 7370 نفر بودند و نمونه پژوهش بر طبق فرمول کوکران 380 نفر تخمین زده شد و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. در این روش نمونهگیری نمونهای انتخاب خواهد شد که احتمالی بوده و در آن هر واحد نمونهگیری مجموعهای یا گروهی از اعضا است. دادهها از طریق پرسشنامههای سازگاری با مدرسه (سینها و سینگ، 1993)، موفقیت تحصیلی(صالحی ، 1393)، سبک زندگی اسلامی(کاویانی ، 1388) و سبک زندگی غربی (LSQ) (لعلی، عابدی و کجباف، 1391)، گردآوری و به روش همبستگی مدل معادلات ساختاری و بهوسیلهی نرمافزار AMOS23 و تکنیک بوت استرپ، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل با عنایت به شاخصهای برازندگی از برازش مناسبی برخوردار است. اثر مستقیم سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی (43/0)، بر سبک زندگی اسلامی(56/0)، بر سبک زندگی غربی(24/0) معنادار بود. اثر مستقیم سبک زندگی اسلامی بر سبک زندگی غربی(65/0)، بر موفقیت تحصیلی (16/0) معنادار بود و اثر مستقیم سبک زندگی غربی بر سبک زندگی اسلامی(19/0-)، بر موفقیت تحصیلی(19/0-) نیز معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی با میانجیگری سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی(18/0) معنادار بود. بنابراین میتوان برای بهبود پیشرفت تحصیلی، با راهنمایی و هدایت دانشآموزان در کسب مهارتهای سازگاری و آموزش سبک زندگی سالم به آنها گامهای مؤثری برداشت. گنجاندن مفهوم ارتقاء سبک زندگی در برنامه درسی مدارس به دانشآموزان کمک میکند تا به طور مؤثر در توسعه جامعه خود نقش داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری با مدرسه، موفقیت تحصیلی، سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی غربی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Adaptation to School on Academic Success in Secondary School Students: The cyclical role of Islamic lifestyle and Western lifestyle
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the research method is descriptive of correlation and structural equations and the statistical population of the study includes all high school students in Kerman who were 7370 in the academic year 1399-99 and the research sample was estimated 380 people according to the multi-stage cluster sampling method. In this sampling method, a sample will be selected; which is probable and each sampling unit is a set or group of members. Data were collected through school adaptation questionnaires (Sinha and Singh, 1993), academic achievement (Salehi, 2014), Islamic lifestyle (Kaviani, 2009) and Western lifestyle (LSQ) (Lali, Abedi and Kajbaf, 2012), and The structural equation model was analyzed by correlation method using AMOS23 software and bootstrap technique. Results showed that the model has a good fit with regard to fitness indicators. The direct effect of school adjustment on academic achievement (0.43), on Islamic lifestyle (0.56) and on Western lifestyle (0.24) was significant. The direct effect of Islamic lifestyle on Western lifestyle (0.65) was significant on academic achievement (0.16) and the direct effect of Western lifestyle on Islamic lifestyle (-0.19) was on academic success (-0.19) was also significant. Also, the indirect effect of school adaptation on academic achievement mediated by Islamic lifestyle and Western lifestyle (0.18) was significant. Therefore, effective steps can be taken to improve academic achievement by guiding and guiding students in acquiring adaptation skills and teaching them a healthy lifestyle. Incorporating the concept of lifestyle improvement into the school curriculum helps students to play an effective role in the development of their community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سازگاری با مدرسه, موفقیت تحصیلی, سبک زندگی اسلامی, سبک زندگی غربی
نویسندگان مقاله
فهیمه عسکری |
دانشجوی دکترای، روانشناسی تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان،ایران
علیرضا منظری توکلی |
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
حمداله منظری توکلی |
استادیار،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
زهرا زین الدینی |
استادیار،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6423_6077d239b1c2be83168b5e30e2796cfd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات