این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۱۷-۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش معکوس بر جهتگیری هدف در یادگیری درس زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبرد آموزش معکوس بر بهبود جهتگیری هدف و مولفههای آن در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی انجام شد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه گواه بود؛ که جامعهی آماری آن کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم تجربی دورهی دوم متوسطه شهر کلیبر در سالتحصیلی96-95 میباشد؛ که از میان آنها نمونهای به حجم 34 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی، 18 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گواه قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی جهتگیریهدف میدگلی و همکاران(1998) استفاده شد. در ابتدا پرسشنامه به عنوان پیشآزمون بر روی هر دوگروه(آزمایش و گواه) اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت راهبرد آموزش معکوس؛ و گروه گواه طبق معمول تحت روش سنتی(مستقیم) در درس زبان انگلیسی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. دادهها با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیری) تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان دادند، راهبرد آموزش معکوس بر جهتگیری هدف دانشآموزان موثر بودهاست(05/0p <)؛ همچنین براساس نتایج، آموزش معکوس برمولفههای اهداف تبحری(001/0p < ،996/27F=) و عملکردی(001/0p < ،550/36F=) تاثیر معنیدار، ولی بر روی اهداف اجتنابی(314/0P= ،048/1F=) تاثیر معنیداری نداشت. نتیجهگیری: این نتایج حاکی از آن است که آموزش معکوس باعث بهبود جهتگیری هدف در یادگیری میشود. بنابراین مطالعه پیگیری برای بررسی بیشتر کاربرد آموزش معکوس در دانشآموزان مختلف و روشهای آموزشی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش معکوس، جهتگیری هدف در یادگیری، زبان انگلیسی، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The Effect of Reverse education on goal orientation learning in English Language
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Reverse education on goal orientation and all components of them in female high school students in English language course. Method : The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. The statistical population of this study consisted of all 10th grade female students in Kleyber city in the academic year of 1395-96; among them, sample’s of 34 were selected by convenience sampling method and were randomly divided in to two groups, 18 people were in the experimental group and 16 people were in the control group. Data were gathered using Midgley et al.(1998) goal orientation questionnaire. Initially, both questionnaires were run as pretest on both groups(experimental and control). Then the experimental group was subjected to reverse education English language course for 10 sessions. After completion of educational sessions both post-test groups were performed. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (multivariate analysis of covariance). Results: The results of covariance analysis showed that reverse education was effective on goal orientation(p < 0.05). Also, based on the results, the effect of reverse education on all components of mastery(F=27/996, p < 0.001) and performance goals(F=36/550, p < 0.001) had a significant effect; but had no significant effect on avoidance goals(F=1/048, P=0/314). These results suggest that reverse education improves goal orientation in learning. Conclusion: Therefore, follow-up study is necessary to investigate further the application of reverse education in various students and teaching methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش معکوس, جهتگیری هدف در یادگیری, زبان انگلیسی, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
حافظ صاحب یار |
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
عیسی برقی |
دانشیار برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6047_c29443fd150ee4c50fca55da3b5978e3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات