این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۶۵-۴۹

عنوان فارسی ارتباط شکفتگی و شفقت‌ورزی به خود در میان دانشجویان ایرانی و سوئدی (مطالعه بین فرهنگی)
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین فرهنگی روابط شکفتگی و شفقت‌ورزی به خود در بین دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و دانشگاه اپسالای سوئد بود. به منظور دسترسی به هدف پژوهش، 179 دانشجو (99 دانشجوی ایرانی و 80 دانشجوی سوئدی) به مقیاس‌های شکفتگی سلیگمن تدوین شده توسط سلیمانی و همکاران(1394) و شفقت‌ورزی به خود نف (2003) پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل داده ها شامل روش های توصیفی و روش همبستگی پیرسون بود. نتایج نشان داد همبستگی شکفتگی با شفقت‌ورزی به خود در بین دانشجویان ایرانی معنادار بود(01/0≥P) و در بین دانشجویان سوئدی معنادار نبود (01/0≥P). همچنین در بین دانشجویان ایرانی همه مؤلفه‌های شکفتگی با مؤلفه‌های شفقت‌ورزی به خود ارتباط معنادار بود (01/0≥P) اما در بین دانشجویان سوئدی معنادار نبود (05/0≤P). بنابراین، شفقت‌ورزی به خود و ابعاد آن (مهربانی و درک خود، مد نظر قرار گرفتن تجارب دشوار شخصی به عنوان بخشی از تجربه مشترک انسانی و ذهن آگاهی) گسترش ابعاد شکفتگی (هیجانات مثبت، مجذوبیت، روابط، معناو پیشرفت) در بر خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت‌ورزی به خود، شکفتگی، مطالعه بین فرهنگی،

عنوان انگلیسی Relationships among Flourishing and Self-Compassion Iranian and Swedish Students (Cross-Cultural Study)
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of comparing the Cross -Cultural relationships between flourishing and self-compassion among Iranian and Swedish students. Research method was correlational research and research popular include of all students in Islamic Azad University in Iran and Opsela University in Sweden. In order to access the research aim, 179 students (99 Iranian students and 80 Swedish students) responded to Seligman flourishing (conducted with solimani and et al, 2015) and Neff self-compassion (2003) scales. Data analysis methods included descriptive methods and Pearson correlation method. The results showed that the correlation between flourishing and self-compassion was significant among Iranian students (p≤0.01), but was not significant among Swedish students(p≥0.05). Also, among Iranian students, all components of flourishing were meaningful with all components of self-compassion(p≤0.01), but it was not meaningful among Swedish students(p≥0.05). Therefore, self-compassion and its dimensions (self-kindness, common human experiences and Mindfullness) will expand the flourishing components (Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning and Achievement).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شفقت‌ورزی به خود, شکفتگی, مطالعه بین فرهنگی

نویسندگان مقاله عطیه حسینی برزنجی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی مثبت گرا، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، ایران.

بهمن کرد |
دانشیار گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6049_15f6c154fe27cfca05717ddd748492f3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات