این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۱۱۷-۸۹

عنوان فارسی اثربخشی مثبت اندیشی بر خود پنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر خودپنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان انجام گرفت. روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون- پس‌آزمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل شهر زاهدان در سال 991398 که تعداد 30 نفر به‌صورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی و همتا به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودپنداره تحصیلی(یسن‌چن، 2004) و پرسشنامه اضطراب امتحان(فریدمن و بنداس‌جاکوب، 1997)می‌باشد. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خودپنداره تحصیلی 92/0 و پرسشنامه اضطراب امتحان 90/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد آموزش مثبت‌اندیشی بر اضطراب امتحان و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان مؤثر است. همچنین آموزش مثبت‌اندیشی بر خودپنداره تحصیلی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان اثربخش بوده است. نتایج آزمونt تک‌نمونه نیز بیانگر این بود که میزان اضطراب امتحان و خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان در سطح مطلوبی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله &،quot،آموزش مثبت اندیشی&،quot،، &،quot،اضطراب امتحان&،quot،، &،quot،خودپنداره تحصیلی&،quot،، &،quot،دانش آموزان&،quot،، &،quot، شهر زاهدان&،quot،،

عنوان انگلیسی The effectiveness of positive thinking on academic self-concept and exam anxiety of high school students in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to investigate the effectiveness of positive thinking training on academic self-concept and test anxiety of high school students of Zahedan. The research method was quasi-experimental pre –test and post -test. The statistical population of this study includes high school students studying in Zahedan in the year 1398-99, in which 30 subjects were selected voluntarily and purposefully and then they divided into two experimental and control groups. The research tools are the academic self-concept (Yesen, Chen, 2004) and the exam anxiety questionnaire (Fridman and Bendas- Jakoob, 1997). The validity of this research was content and reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient for the self-concept questionnaire of 0.92 and test anxiety questionnaire of 0.90. For statistical analysis of data from frequency, percentage, mean and standard deviation and also for testing research questions from single sample t test, univariate analysis of covariance and multivariate analysis of covariance using SPSS-25 software, statistical analysis was performed on the data. The results demonstrated that positive thinking training is effective on test anxiety and its components in high school students of Zahedan. Furthermore, teaching positive thinking has been effective on academic self-concept and its components in high school students of Zahedan. The results of one-sample t-test also indicated that the rate and level of test anxiety and self-concept of high school students of Zahedan is at a desirable level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله &,quot,آموزش مثبت اندیشی&,quot,, &,quot,اضطراب امتحان&,quot,, &,quot,خودپنداره تحصیلی&,quot,, &,quot,دانش آموزان&,quot,, &,quot, شهر زاهدان&,quot

نویسندگان مقاله حسین جناآبادی |
استاد گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مسعود سالارپور |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6006_c1d56d5522863148f48842e493ea9d6e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات