این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۱۵۰-۱۳۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی و تفکر تأملی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خود ناتوان­سازی تحصیلی و تفکر تأملی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بود.پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 98-1397 شهر تبریز بودند که تعداد آن­ها 25112 نفر بودند که از جامعه حاضر تعداد 50 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل (25 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌های خودناتوان­سازی تحصیلی برگاس و جونز (2001) و تفکر تأملی کمبر و لیونگ (2000) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودناتوان­سازی تحصیلی و تفکر تأملی دانش­آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش تفکر تأملی و کاهش خودناتوان­سازی تحصیلی می­شود. بنابراین توجه به آموزش راهبردهای فراشناختی نقش مهمی در خودناتوان­سازی و تفکر تأملی دانش­آموزان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودناتوان‌سازی تحصیلی، تفکر تأملی، راهبردهای فراشناختی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Teaching Metacognitive Strategies on Academic Self-Disability and Reflective Thinking in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive strategies on academic self-efficacy and reflective thinking in high school students. The research was a quasi-experimental design with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the present study was all high school students in Tabriz in the academic year of 2018-2019. Fifty people were selected by random sampling and were divided into experimental and control groups (25 for each group). The intervention group was exposed to metacognitive strategies training and the control group received no training. Data were collected using Bergas and Jones (2001) Academic Disability Questionnaires and Thoughts of Camber and Leung (2000). Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that teaching metacognitive strategies has a positive effect on students' academic self-efficacy and reflective thinking. Therefore, attention to teaching meta-cognitive strategies plays an important role in students' self-handicapping and reflective thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودناتوان‌سازی تحصیلی, تفکر تأملی, راهبردهای فراشناختی

نویسندگان مقاله رامین حبیبی کلیبر |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_6193_b2ae388f15b9ed20fb8f087b9b70a947.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات