این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۱۷۱-۱۵۰
عنوان فارسی
اثربخشی شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر کاهش نشخوارفکری و بهبود افسردگی دانشآموزان دختر دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر کاهش نشخوار فکری و بهبود افسردگی در دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع دبیرستان مناطق (1-2-3-4) شهر زاهدان در سال تحصیلی 99-9813 بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین 120 دانشآموز دختر دبیرستانی پایه سوم به کمک سیاهههای افسردگی بک2، سیاهه پاسخهای نشخواری و مصاحبه تشخیصی DSM-5، تعداد 20 دانشآموز واجد شرایط انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (برای هر گروه 10 دانشآموز) قرار داده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، تحت آموزش شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. آزمودنیهای هر دو گروه قبل و بعد از مداخله سیاهههای افسردگی (بک، استیر و کاربین، 1988) و پاسخهای نشخواری (نولن-هوکسما و مارو، 1991) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از نظر نمرات نشخوار فکری (05/0p <) و افسردگی (01/0p <) تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری بر بهبود افسردگی و کاهش نشخوار فکری در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بود. با توجه به یافتههای فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که شناختدرمانی گروهی به روش مایکل فری در کاهش نشخوار فکری و بهبود افسردگی در دانشآموزان دختر افسرده مؤثر است و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای سود جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناختدرمانی گروهی، افسردگی، نشخوار فکری، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of group cognitive therapy by Michael Free method on reducing rumination and depression in female high school students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral group therapy by Michael Free methodon reducing rumination and depression in female high school students. The research method was quasi-experimental with pretest - posttest design with a control group. The statistical population included all third grade female high school students in the regions (1-2-3-4) of Zahedan city in the academic year of 2019.2020 Using multi-stage random cluster sampling among 120 female high school students in third grade, with Beck 2 Depression Inventory, Ruminant Response Inventory and DSM-5 Diagnostic Interview, 20 eligible students were selected and randomly assigned into experimental and control groups (10 students for each group). The experimental group underwent cognitive therapy by Michael Free for 12 sessions, but the control group did not receive any intervention. Subjects in both groups completed depression inventory (Beck, Steer, and Carbin, 1988) and rumination responses inventory (Nolen-Hoeksema, & Morrow, 1991) before and after the intervention. For data analysis, descriptive statistics and analysis of covariance at the inferential statistics level was used. The results of analysis of covariance showed that there was a significant difference between the control and experimental groups in terms of scores of rumination (p < 0.05) and depression (p < 0.01) and group cognitive therapy training by Michael Free method was effective in improving depression and reducing rumination in experimental group students. According to the above results it can be concluded that cognitive group by Michael Free method is effective in reducing rumination and improving depression in depressed female students and can be used as an intervention method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناختدرمانی گروهی, افسردگی, نشخوار فکری, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
مسعود رستمی |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_6194_a996e7df21522426904ccf396f40852c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات