این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۴۰، صفحات ۵۳-۳۴

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌های توجه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر با نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی‌های توجه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر با نارساخوانی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی بود و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند. نمونه‌ پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه سوم با نارساخوانی بودند که‌ به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. عملکرد خواندن هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی نما کرمی نوری و مرادی(1384) ارزیابی شد. گروه آزمایش برنامه مداخله بازی‌های توجه را به مدت 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارایه نشد. آزمون تحلیل کواریانس یک‌متغیره برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله بازی‌های توجه منجر به بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر با نارساخوانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. با توجه به یافته‌های این پژوهش، مداخله بازی‌های توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر با نارساخوانی تأثیر دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از بازی‌های توجه در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان با نارساخوانی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌های توجه، عملکرد خواندن، دانش‌آموزان دختر، نارساخوانی،

عنوان انگلیسی The Efficacy of Attention Plays on Reading Performance of Female Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the effect of an attention plays on the reading performance of female students with dyslexia. The study was quasi-experimental and benefitting from pretest-posttest and control group design. The statistical population of the study included all third-grade female students with dyslexia in Isfahan who were selected through convenience sampling and randomly assigned to an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). The reading performance of both groups were assessed on a pre- and a post-test employing Karami Nuri and Moradi’ Reading and Dyslexic Test (2005). The experimental group participated in 12 sessions of attention plays intervention while the control group did not. Analysis of covariance (ANCOVA) was used for the data analysis. The results showed that attention plays intervention improved the reading performance of the female students with dyslexia in the experimental group compared with the control participants significantly. Considering the findings, attention plays has an impact on improving the reading performance of female students with dyslexia, therefore these plays can be employed for dyslexic student pedagogically to help them advance their reading skill successfully.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازی‌های توجه, عملکرد خواندن, دانش‌آموزان دختر, نارساخوانی

نویسندگان مقاله قربان همتی علمدارلو |
دانشیار گروه کودکان استثنایی،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران

فریبا توکلی |
کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5897_1ccc14f8523c5d7d3d92cb11bcc5d669.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات