این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۷، شماره ۴۰، صفحات ۷۶-۹۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش هوش هیجانی و هوش معنوی بر بهبود عملکرد زبانآموزان انگلیسی در مهارتهای چهارگانه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از هوش هیجانی و هوش معنوی جهت بهبود عملکرد زبانآموزان انگلیسی یک مؤسسه با استفاده از روش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. علاوه بر این، اثر این مداخله بر روی سطح هوش هیجانی و هوش معنوی زبانآموزان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی زبانآموزان در سطح متوسط بسندگی در سال 1396 را در بر میگرفت و حجم نمونه برآورد شده 120 نفر بود که در 5 کلاس آموزشی در سطح متوسط زبان مشغول به تحصیل بودند. شرکت کنندگان در دو گروه آزمایشی (65 نفر) و گواه (55 نفر) قرار گرفتند. زبانآموزان گروه آزمایشی در شش جلسهی هفتگی مورد مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی، که برنامه آن توسط پژوهشگران بر پایه پیشینه نظری پژوهش تدوین شده بود، قرار گرفتند. اما گروه کنترل، تحت آموزشهای رایج مؤسسه قرار گرفتند و مداخلهای در زمینه متغیرهای مستقل پژوهش دریافت نکردند. جهت سنجش هوش هیجانی زبانآموزان از پرسشنامه هوش هیجانی پتریدز و همکاران (2006) و جهت سنجش هوش معنوی آنها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) استفاده شد. تحلیل آماری دادهها نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، گروه آزمایش دارای نمرات بالاتری در مهارتهای مکالمه، شنیدن، نگارش و خواندن زبان انگلیسی بودند و شش جلسهی مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی موجب افزایش معنیدار این دو متغیر در پسآزمون نسبت به پیشآزمون گردید. با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان مداخلهی هوش هیجانی و هوش معنوی را برای رشد مؤلفههای این دو متغیر و ارتقای عملکرد زبانآموزان انگلیسی در مهارتهای چهارگانه به کار برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، هوش معنوی، عملکرد، مهارتهای چهارگانه،
عنوان انگلیسی
The effect of teaching emotional intelligence and spiritual intelligence on EFL learners’ performance in four language skills
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to apply emotional intelligence and spiritual intelligence to improve EFL learners’ performance through a quasi-experimental pre-test posttest design. In addition, the effect of the intervention on learners’ emotional intelligence and spiritual intelligence was investigated. The population included all intermediate EFL learners and the sample included 120 intermediate EFL learners who were studying in 5 different classes. They were divided into experimental (65) and control (55) groups. Subjects of the experimental group underwent mediation sessions in six weekly sessions which was designed by the researchers, while the control group received the typical instruction of the institute. Petrides et al.’s (2006) Trait Emotional Intelligence Questionnaire was used to assess learners’ emotional intelligence and King’s (2008) Spiritual Intelligence Inventory was applied to assess their spiritual intelligence. Findings showed that compared to the control group, the experimental group had higher grades in speaking, writing, reading and listening skills and the mediation led to a significant increase in EFL learners’ emotional intelligence and spiritual intelligence. Considering the results of this study, we can apply emotional intelligence and spiritual intelligence to enhance these variables and improve learners’ performance and achievement in the foreign language setting.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوش هیجانی, هوش معنوی, عملکرد, مهارتهای چهارگانه
نویسندگان مقاله
پریسا عبدالرضاپور |
استادیار آموزش زبان انگلیسی،دانشگاه سلمان فارسی کازرون
نسیم قنبری |
استادیار آموزش زبان انگلیسی،دانشگاه خلیج فارس بوشهر
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_5973_804cb25717a88484791b4a359b7d4631.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات