این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۴۰، صفحات ۱۳۸-۱۵۳

عنوان فارسی وارسی مسیر رابطه میان مهارتهای ارتباطی، سازگاری فردی و مولفه های روان شناسی مثبت نگر در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان مشهد
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی پذیری مهارت‌های ارتباطی و سازگاری فردی با توجه به مؤلفه‌های روانشناسی مثبت نگر در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-98 است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 314، دانشجو (182 مرد و 132 زن)، به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه‌های حالت‌های روان‌شناختی مثبت، (رجائی، خوی نژاد، نسائی، 1391)، مهارت‌های ارتباطی، (جرابک، 2004) و سازگاری (بل، 1961) ) بود که از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده اند. داده‌های این تحقیق از روش تحلیل مسیر و با بهره گیری از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مسیر تبیین مهارت‌های ارتباطی بر اساس سازگاری با نقش میانجی مؤلفه‌های توکل به خدا، قدردانی و بخشش معنادار شده است. این یافته‌ها بیانگر لزوم توجه به حالت‌های روان‌شناختی مثبت در تبیین سطوح ارتباطی دانشجویان است. همچنین، در تبیین این یافته می‌توان گفت سازگاری به ‌عنوان یک متغیر اثرگذار بر مهارت‌های ارتباطی از طریق مؤلفه‌های روانشناسی مثبت مکانیسم اثر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حالت‌های روان‌شناختی مثبت، سازگاری، مهارت‌های ارتباطی،

عنوان انگلیسی The investigation of releationship path between Communication Skills، Individual Adaptation and Positive Psychological states in Male and Female Students of Mashhad Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to predict the communication skills and individual adjustment according to the components of positive psychology in students of Farhangian University of Mashhad in the academic year 1399-98. The present study was a correlational study. Among 3200 college students of Shahid Rajaei and Shahid Beheshti Universities in Mashhad in the 98-99 academic year, 314 students (182 males and 132 females) were selected by cluster random sampling. The instruments of this study included the questionnaires of positive psychological states (Rajaei, Khoynejad and Nesai, 2012), communication skills (Jarabak, 2004) and adjustment (Bell, 1961)) which had the necessary validity and reliability. The data of this study were statistically analyzed by path analysis method using AMOS software. The results showed that the path of explaining communication skills based on adaptation to the mediating role of the components of trust in God, appreciation and forgiveness has become significant (P < 0.05). These findings indicate the need to pay attention to positive psychological states in explaining students' communication levels. Also, in explaining this finding, it can be said that paying attention to the components of positive psychology in individuals along with adjustment can be a strong explanation for the level of communication skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حالت‌های روان‌شناختی مثبت, سازگاری, مهارت‌های ارتباطی

نویسندگان مقاله وحید نسائی |
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی- زاهدان، ایران.

فرهاد کهرازئی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

علی فرنام |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

محمدعلی فردین |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5896_8a6fbb70a5ed021429f17b73155e8e64.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات