این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۳۹، صفحات ۱۲۲-۱۰۳

عنوان فارسی سنجش میزان هوش فضایی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر همدان
چکیده فارسی مقاله این تحقیق باهدف سنجش میزان هوش فضایی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه انجام‌شده است روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک همدان در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد آن‌ها 3430 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 346 نفر شامل 179 نفر پایه اول و 169 نفر پایه دوم به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه سنجش هوش فضایی خانگ و همکاران (2011) بوده است. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوی مورد تائید صاحب‌نظران قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون الفای کرونباخ 769/0 محاسبه گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های t تک گروهی و t مستقل استفاده‌شد . نتایج نشان داد که میزان هوش فضایی دانش‌آموزان در سطح متوسط بود و میزان توانایی چرخش ذهنی دانش آموزان هر دوپایه کمتر از دو مهارت توانایی تجسم و حافظه دیداری بود و بین میزان مهارت تجسم فضایی دانش‌آموزان پایه اول و دوم تفاوت معنادار وجود داشت. به طور کلی می توان با آگاهی از میزان هوش فضایی دانش آموزان،ضمن فراهم ساختن فرصت های مناسب برای تقویت و پرورش مهارت درک روابط فضایی،تصویرگری ذهنی و اندیشیدن به زوایای مختلف، آن ها رابرای رویارویی سازنده با آینده نا متعین و انجام انتخاب های بهتر مهیا ساخت .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش فضایی، تجسم، چرخش ذهنی، حافظه دیداری،

عنوان انگلیسی The assesment of junior high school girl student spatial intelligrnce in Hamedan city
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research was the assessment of junior high school girl student spatial intelligence. A survey research method was used. The statistical population (N=3430) included all girl secondary school students of region one of Hamedan city in (94-95) school year. Using Ratio Stratified sampling method and krejcie and Morgan table about 346 students (179) of first grade and (169) of second grade were selected as study sample. The data gathering instrument was Khaing &et al (2011) questionnaire. The instrument validity using content validity reported as acceptable by experts and its reliability were computed by cronbach alpha about 0/769. The collected data were analyzed using one sample and Independent t-test The findings showed that the student's spatial intelligence was at moderate level and the mental rotation ability in both grades was lower than visualization and visual memory components and there were significant differences between the second and first grade students in spatial visualization component. In sum it should be noted, through knowing the student amount of spatial intelligence, in addition of providing appropriate opportunity for education and reinforce of Thinking in different way, mental imagine and perception of spatial relations skills ,they will be ready for living in uncertain future and make suitable selections.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش فضایی, تجسم, چرخش ذهنی, حافظه دیداری

نویسندگان مقاله محمدرضا یوسف زاده |
دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان

صدیقه کاظم پور |
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5697_dd6024bb5d54a9abc3a606ea62fe3e06.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات