این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۳۹، صفحات ۱۹۲-۱۷۳

عنوان فارسی پیش بینی امیدواری براساس دشواری تنظیم هیجانی و نگرش های مذهبی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی امیدواری براساس دشواری تنظیم هیجانی و نگرش های مذهبی در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی با حجم نمونه 121 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامه امیدواری اسنایدر (1991)، دشواری تنظیم هیجانی DERS و نگرش مذهبی (1389) بود. شاخص های استنباطی مورد استفاده در این پژوهش همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر بود. نتایج پژوهش نشان داد بین امیدواری، دشواری تنظیم هیجان و نگرش مذهبی رابطه معنادار وجود دارد (05/0p <)، و باتوجه به تحلیل مدل مسیر نتایج نشان داد متغیرهای نگرش مذهبی، عدم پذیرش پاسخ هیجان، دشواری دست زدن به رفتار هدفمند ، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان، فقدان شفافیت هیجان، کل دشواری تنظیم هیجان می توانند پیش بینی کننده امیدواری باشند (0001/p <) علاوه بر آن باتوجه به تحلیل مسیر برای پیش بینی امیدواری مطلوب ارزیابی شد. بدین ترتیب عوامل دشواری تنظیم هیجان و نگرش مذهبی پیش بینی کننده امیدواری بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امیدواری، دشواری تنظیم هیجان، نگرش مذهبی، دانشجو،

عنوان انگلیسی Prediction of hopefulness due to difficulties in emotional regulation and religious attitudes in students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to predict hopefulness based on difficulties in emotional regulation and religious attitudes. Method of the present study was descriptive-correlation study. The sample size was 121 Undergraduate students' Ferdowsi University of Mashhad that were selected as volunteers. Research tools included: hope questionnaire of Snyder (1991), difficulties of emotional regulation (DERS) and religious attitudes questionnaire (2010). Pearson correlation, regression, and patch analysis were applied. Results showed that there are significant relationships between hopefulness, difficulties in emotional regulation and religious attitudes (p < 0.05), considering path analysis, results showed that religious attitude, reject responses excitement, difficulty handling the targeted behavior, limited access to emotion regulation strategies, lack of transparency in the excitement, the total of difficulties in emotional regulation can be predictors for hopefulness (p < 0.0001). In addition, according to patch analysis to predict hopefulness were desirable. Thus, the factor of difficulties in emotional regulation and religious attitudes can predict hopefulness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امیدواری, دشواری تنظیم هیجان, نگرش مذهبی, دانشجو

نویسندگان مقاله محمد جواد اصغری ابراهیم آباد |
دانشیار گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه فردوسی مشهد

سیدمحمدمهدی مشیریان فراحی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، دپارتمان روانشناسی، دانشگاه کارلتون، اوتاوا، انتاریو، کانادا.

شمیم رزاقی کاشانی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5743_b7f5b1451f041d420b83b04ff892ddd4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات