این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۲۵-۴۶
عنوان فارسی
تأثیر نیازهای روانشناختی بر جهت گیری آینده تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیازهای روانشناختی بر جهت گیری آینده تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان مقطع اول متوسطه بندر لنگه در سال تحصیلی 97-1396 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر، پس رویدادی (علی- مقایسه ای) است. که بدین منظور تعداد 280 دانش آموز دختر و پسر مقطع اول متوسطه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و با استفاده از سه پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی (BNSS)، منزلت های هویت تحصیلی (AIS) و جهت گیری آینده (FO) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از تحلیل واریانس تک متغیری (انوا) و چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین جهت گیری آینده تحصیلی دانش آموزانی با خصیصه نیاز به خودمختاری و ارتباط و بین جهت گیری آینده تحصیلی دانش آموزانی با خصیصه نیاز به شایستگی و ارتباط تفاوت معنی دار وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد، که بین هویت تحصیلی موفق دانش آموزانی با نیاز روانشناختی شایستگی و خود مختاری و بین هویت تحصیلی دنباله رو دانش آموزانی با نیاز روانشناختی خودمختاری و ارتباط تفاوت معنی دار وجود داشت. دیگر نتایج پژوهش نیز بیانگر آن بود که بین هویت های تحصیلی دیررس، سردرگم و موفق دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود داشت. در حالی که که بین جهت گیری آینده تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری دیده نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیاز روانشناختی، جهت گیری آینده، هویت تحصیلی، دانشآموز،
عنوان انگلیسی
The role of psychological needs on future education orientation and academic identity students
چکیده انگلیسی مقاله
This study examined the impact of psychological needs on future education orientation and academic identity students in Bandar Lengeh in first year high school student in academic year 2015-2016. The study is causal-comparative research. 280 students of first year high school were selected by random sampling. Basic needs psychological questionnaire (BNSS), academic identity status (AIS) and future orientation (FO) were used for testing students. For statistical analysis of unilabiate analysis of variance study was used (ANOVA) and multivariate (MANOVA). The results showed that there was a significant relationship between future education orientation of students with psychological needs need in autonomy and relation. There was a significant relationship between future education orientations of students with competence. The results also showed that between late academic identities, confusion, While that between male and female students in the next academic orientation difference was not significant. the results also showed that there was a significant difference between The identity of the successful education of students with Psychological needs of competence and self-determination and the identity of the continuing education of students with psychological needs for autonomy and there was a significant relationship. The results also showed that there was a significant difference between late academic identities, confusion and succeed in male and female students, While there was not significant between male and female students in future education orientation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نیاز روانشناختی, جهت گیری آینده, هویت تحصیلی, دانشآموز
نویسندگان مقاله
موسی جاودان |
استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان
رییس حسن رییس سعدی |
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_5593_4a0aa903356bebecb914ca49096544c1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات