این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۸۵-۱۰۴

عنوان فارسی تاثیر شن ‌بازی بر کاهش ناگویی هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش شن بازی بر کاهش ناگویی هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. این پژوهش از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر نارساخوان دارای ناگویی هیجانی پایه‌های دوم و سوم شهر قروه بود، که در سال تحصیلی 99-1398 به مراکز اختلالات یادگیری و هسته مشاوره این شهر، ارجاع داده شده بودند. نمونه‌های این پژوهش، شامل 20 دانش‌آموز پسر نارساخوان دارای ناگویی هیجانی پایه‌های دوم و سوم بود که به‌طور نمونه‌گیری هدفمند گزینش گردید. سپس این تعداد نمونه به‌طور تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس محقق ساخته ناگویی هیجانی، آزمون وکسلر چهار و آزمون نارساخوانی نما بود. پیش‌آزمون در هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. سپس روش مداخله‌ای شن‌بازی بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله مشابهی را دریافت نکرد، و پس‌آزمون بعد از اجرای روش شن‌بازی در هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغییره نشان داد که آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغییر ناگویی هیجانی بعد از اجرای روش شن‌بازی کاهش معناداری را نشان‌دادند(002/0p <). نتایج این پژوهش نشان‌داد که روش شن‌بازی بر کاهش دشواری در بیان احساسات(03/0p <)، کاهش دشواری در خیالپردازی(02/0p <)، کاهش دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی(002/0p <) و کاهش تفکر عینی(001/0p ).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شن بازی درمانی، ناگویی هیجانی، دانش آموزان نارسا خوان،

عنوان انگلیسی The effect of sand play therapy on reducing Alexithymia in dyslexic students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of sand play on reducing Alexithymia in dyslexic students. The study was a pretest-posttest with control group. The statistical population of this study was all dyslexic male students with second and third grade Alexithymia who were referred to counseling and learning disorders centers of Qorveh city in 1389-99 academic year. The samples of this study included 20 dyslexic male students with second and third grade Alexithymia who were selected by purposeful sampling. Then, these samples were randomly divided into two groups of 10 experimental and control groups. Research instruments included researcher made Alexithymia scale, Wechsler IV test and NEMA dyslexia test. Pre-test was performed in both experimental and control groups. Then, the intervention group received the same intervention and the control group did not receive any similar intervention. The results of multivariate analysis of variance showed that the subjects in the experimental group showed a significant decrease after the boating method compared to the control group (p < 0.002). The results of this study showed that boating method reduced the difficulty describing feelings (p < 0.03), decreased the difficulty in fantasies (p < 0.02), reduced the difficulty in distinguishing emotions from physiological changes (p < 0.002) and There was a significant difference in reduction of externally orientated thinking style (p < 0.001). But there was no significant difference in decreasing difficulty identifying one's own feelings (p> 0.05).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شن بازی درمانی, ناگویی هیجانی, دانش آموزان نارسا خوان

نویسندگان مقاله بیان نسائی مقدم |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.

ابوالقاسم یعقوبی |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.

خسرو رشید |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.ایران

رسول کردنوقابی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5321_cd68ca2cdf9aac73edca691e4c21b62f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات