این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۱۰۵-۱۲۴
عنوان فارسی
رابطه عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر رابطهی عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خود کارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی را بررسی میکند. این مطالعه، یک مطالعه سنجش همبستگی تحلیلی – توصیفی میباشد. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان دبیرستانی شهرستان کاشان در سال تحصیلی 99-98 (بالغبر 8000 نفر) بود. بهمنظور نمونهگیری تعداد 449 نفر (224 دختر و 225 پسر) از جامعهی آماری مذکور به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375)، عادات مطالعه (پالسانی و شارما، 1982)، اهداف پیشرفت (الیوت و مک گری گور، 2001) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام) با نرمافزار SPSS-20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که "خودکارآمدی تحصیلی"، "عادات مطالعه" و "اهداف پیشرفت" میتوانند مجموعاً 2/32 درصد از "اضطراب امتحان" دانشآموزان را پیشبینی کنند.مشاوران مدارس و متخصصان تعلیم و تربیت میبایست جهت کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان، به عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی دانشآموزان توجه بیشتری داشته و سعی کنند با برنامهریزیهای مؤثر و مبتنی بر تواناییهای دانشآموزان اقدام به کاهش اضطراب امتحان آنها نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عادات مطالعه، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی، اضطراب امتحان، دانشآموزان دبیرستان،
عنوان انگلیسی
The relationship of study habits, achievement goals and academic self-efficacy with test anxiety of high school students
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigates the relationship between study habits, achievement goals, and academic self-efficacy with high school students test anxiety. This is a descriptive-analytic correlational study. The statistical population included all high school students in Kashan during the academic year 99-98 (over 8000). For the purpose of sampling, 449 persons (224 males and 225 females) were selected by random sampling. Research instruments included test anxiety questionnaires (Abolghasemi et al., 1996), study habits (Palsani & Sharma, 1982), achievement goals (Elliott & McGregor, 2001), and academic self-efficacy (Jinks & Morgan, 1999). Data were analyzed using descriptive statistics (average, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and stepwise regression) by SPSS-20 software. The results showed that there is a negative and significant relationship between test anxiety and study habits (p < 0.01), achievement goals (p < 0.01) and students academic self-efficacy (p < 0.01).School counselors and education specialists should pay more attention to study habits, development goals, and self-efficacy of students in order to reduce anxiety of students and try to reduce anxiety through effective planning based on students’ abilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عادات مطالعه, اهداف پیشرفت, خودکارآمدی تحصیلی, اضطراب امتحان, دانشآموزان دبیرستان
نویسندگان مقاله
علی اعرابی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی.
فریبرز صدیقی ارفعی |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_5303_68483184abfd2e8d44524ac8ac9c4514.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات