این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۱۵۳-۱۷۳

عنوان فارسی پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ ی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی در سال‌تحصیلی 99-1398 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌ گیری در دسترس، 210 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده ‌ها از پرسشنامه ی ادراک از محیط یادگیری سوئینی، سورنسن و کمیس، پرسشنامه‌ ی امید به اشتغال قریشی‌راد و پرسشنامه‌ ی سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری استفاده شد. داده ‌های به‌دست آمده با آزمون‌ه ای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ ها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه ‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال توان پیش‌بینی 33/0 از تغییرات سرزندگی تحصیلی را در جهت مثبت دارند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال از متغیرهای مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک از محیط یادگیری، امید به اشتغال، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Predicting Academic Vitality Based on Perception of Learning Environment and Hope for Employment in Physical Education Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to predict academic vitality based on perception of learning environment and hope for employment in physical education students. The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study consisted of all physical education students of Mohaghegh Ardabili University in the academic year of 1389-99. 210 students were selected using available sampling method. To collect data, Sweeney, Sorensen and Commission learning environment questionnaire, Qureshi Rad employment hope questionnaire and Dehghanizadeh and Hossein Chari academic vitality questionnaire were used. The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The findings showed that there is a positive and significant relationship between perception of learning environment and employment hope with students' academic vitality. The results of regression analysis also revealed that perceptions of learning environment and hope for employment are able to predict 0.33 of changes in academic life in a positive direction. Therefore, it can be concluded that perceptions of learning environment and hope for employment are important variables related to students' academic vitality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادراک از محیط یادگیری, امید به اشتغال, سرزندگی تحصیلی, دانشجویان

نویسندگان مقاله ماهرخ دهقانی |
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه محقق اردبیلی

زهرا رستم اوغلی |
دکترای روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.


نشانی اینترنتی https://jeps.usb.ac.ir/article_5308_38c3bfb85b8e4b3fc24ee790051e5462.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات