این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱، شماره ۲۹، صفحات ۵-۳۰
عنوان فارسی
تحلیل و سنجش زیرساخت قرآنی تذکره الاولیای عطار در رویکرد تعلیمی- تربیتی
چکیده فارسی مقاله
بهیقین، فریدالدین عطار نیشابوری (م 618ق) هم میراثدار و هم راوی روح عرفان عاشقانه در زبان فارسی است که کوشش میکند با رویکرد تعلیمی رخداد عشق را یا برحسب تجربۀ خویش در آثاری چون منطق الطیر و یا با روایت از تجربۀ دیگران در تذکره الاولیا گزارش کند. تذکره الاولیا فقط نقل قصص و اقوال 96 تن از مشایخ طریقت بر مبنای وقایعنگاری از زندگی آنها نیست تا برحسب قواعد تاریخی تحلیل شود، بلکه عطار کوشش کرده است تا بهطور غیرمستقیم اصول و مبانی تعلیمی- تربیتی مطرح در آیات قرآن کریم را در بطن اقوال و احوال آنان برای تعلیم مخاطبان جاری سازد؛ نکتهای که در این مقاله با تحلیل اسنادی و توصیف آماری تحلیل شده است. عناوین اصول تعلیمی و تربیتی مستخرج از تذکره الاولیا، در این تحقیق عبارت است از: «جذبۀ حُسن و احسان»، «تطوّر وسع»، «کرامت»، «آشنایی و بیگانگی با خداوند»، «ضعف» و «دلبستگی». بر اساس تحلیل آماری، اصول تربیتی که در کتاب تذکره الاولیا به کار گرفته شدهاند، دارای بسامدهای متفاوتی هستند. از این میان بهرهگیری از« آشنایی و بیگانگی با خداوند» بیشترین بسامد و بیان «ضعف» کمترین بسامد را در میان این اصول داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عطار نیشابوری، تذکره الاولیاء، مشایخ طریقت، جذبه حسن و احسان، بیگانگی با خداوند، اصول تربیتی تذکره الاولیاء.
عنوان انگلیسی
a
چکیده انگلیسی مقاله
a
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
a
نویسندگان مقاله
صحبتالله حسنوند |
تقی اژهای |
نشانی اینترنتی
http://s-erfani.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1201-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات