این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۸۷-۱۰۴
عنوان فارسی
واکاوی شاخص تعیین اهداف آموزش دوره دوم متوسطه حرفه آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیدگاه کارشناسان و دبیران آموزش و پرورش استثنایی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اهداف آموزشی دوره دوم متوسطه حرفهای دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیدگاه کارشناسان و متخصصین میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کمّی-کیفی) می باشد. در بخش کمّی، روش توصیفی از نوع پیمایشی؛ و برای تحلیل داده های کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری، کارکنان بخش اداری و آموزشی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی (N=85) بودند که به روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران، 70 نفر به عنوان نمونه برای بخش کمّی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها در بخش کمّی، از پرسش نامه محقِّق ساخته استفاده شده و اعتبار پرسشنامه توسط صاحب نظران تایید و پایایی آن بوسیله ضریب آلفای کرونباخ 0.749 محاسبه گردید. روش تحلیل داده ها در این بخش آمار توصیفی (میانگین) بود.جامعه آماری بخش کیفی مشتمل بر کارشناسان و دبیران دوره دوم متوسطه حرفه آموزی بودند که با استفاده از «روش نمونه گیری هدفمندِ ملاک محور» تا حد اشباع نظری، تعداد 17 نفر انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام شد، و برای تجزیه و تحلیل دادههای از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج پژوهش حاصل نشان داد که در فرآیند تعیین اهداف به مسئله بومشناختی آموزشی توجه خاص گرددسپس باید اهدافی را به رشته تدوین درآورد که که با توجه به تواناییها و استعدادهای دانش آموزان قابل دسترسی و سنجش باشند بدین معنی که به مسئله تفاوتهای فردی در امر تدوین اهداف که در نهایت منتج به مسئله یاددهی – یادگیری می شود توجه خاص گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزشوپرورش استثنایی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، دوره دوم متوسطه حرفهای، اهداف آموزشی
عنوان انگلیسی
Analysis of the index for determining the educational goals of the second year of vocational secondary education for students with special needs from the perspective of experts and teachers of exceptional education
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to analyze the educational goals of the second year of vocational high school students with special needs from the perspective of experts and specialists. The research method is mixed (quantitative-qualitative). In the quantitative part, a descriptive survey method; And for qualitative data analysis, content analysis method has been used. The statistical population was the staff of the administrative and educational departments of the Exceptional Education Department of Markazi Province (N = 85). In a simple random method with Cochran's formula, 70 people were selected as the sample for the quantitative department. In order to collect data in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used and the validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient of 0.749. The method of data analysis in this section was descriptive statistics (average). The statistical population of the qualitative section consisted of experts and teachers of the second year of vocational high school who used "criterion-based targeted sampling method" to the theoretical saturation, 17 people were selected. Data were collected through semi-structured interviews, and content analysis technique was used to analyze the data. The results of the research showed that in the process of setting goals, special attention should be paid to the issue of educational ecology. Which ultimately leads to the issue of teaching-learning to be given special attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Exceptional education, Students with special needs, Secondary vocational high school, Educational goals
نویسندگان مقاله
احسان کلبعلی | ehsan kalbali
حسین کریمیان | Hossein Karimian
غلامرضا ویسی | Gholamreza Veisi
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-196-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده
مقاله علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات