این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۵۱-۷۶

عنوان فارسی شناسایی مولفه‌های فضای کسب‌وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب‌وکارهای نوپا با روش نظریه داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش شناسایی مولفه‌های فضای کسب‌وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب‌وکارهای نوپا می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری داده‌ها کیفی و با روش داده‌بنیاد انجام شده است. در مرحله اول با بهره‌گیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته به استخراج مفاهیم پرداخته شد. در مرحله مصاحبه، تیم مشارکت‌کننده متشکل از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسب‌وکار می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه گلوله‌برفی انتخاب شدند. فرآیند جمع‌آوری داده‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه 17م رسید و مفاهیم مرتبط با پدیده موردنظر تکراری شده و مطلب جدیدی اضافه نشد. سپس با استفاده از روش داده‌بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده پرداخته شد. پس از آن سپس اعتبارپذیری و اعتمادپذیری یافته‌های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد عوامل فضای محیطی پویا، کیفیت احساس برانگیز، کیفیت کالبدی فضای کسب‌و‌کار و کیفیت بصری از عوامل علّی محسوب می‌شوند. پاسخ‌دهی محیطی و کیفیت ادراکی ذهنی از عوامل زمینه‌ای محسوب می‌شوند. سطح برانگیختگی بیش ازحد، نوع کسب‌وکار دیجیتال و سازوکارهای حاکم بر کسب‌وکار از عوامل مداخله‌گر محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاری جسورانه در تجارت بصری و استخدام طراح بصری از راهبردهای فضای کسب‌وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب‌وکارهای نوپا محسوب می‌شوند. پیامد توسعه کسب‌وکار، ارتقای رضایتمندی مشتری و مدیریت بهینه کسب‌وکار خواهند بود. لذا پیشنهاد می‌گردد عناصر بصری را در فضای کسب‌وکار پیوند داده و از طریق نمادها در اذهان ایجاد خاطره بصری نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای کسب‌وکار، تجارت بصری، کسب‌وکارهای نوپا، نظریه داده بنیاد

عنوان انگلیسی Identifying the components of business space with visual business approach in start-up businesses using Grounded Theory method
چکیده انگلیسی مقاله This study has Presenting a model for Business space with visual merchandising approach in start-up businesses. This research is applied in terms of purpose, exploratory in terms of nature and qualitative in terms of data collection method and with Grounded Theory method. In the first stage, using theoretical foundations, research background and semi-structured interviews, concepts were extracted. In the interview phase, a participating team consisting of academic experts and managers of start-ups who were selected by snowball sampling method using targeted snowball sampling. The data collection process continued until the researcher reached the point of theoretical saturation in the 17th interview and the concepts related to the phenomenon in question were repeated by different interviewees and no new material was added. Then, the validity and reliability of the research findings were examined. The results showed that dynamic environmental space factors, emotional quality, physical quality of business space and visual quality are among the causal factors. Environmental responsiveness and mental perceptual quality are underlying factors. The level of over-excitement, the type of digital business, and the governing mechanisms are among the intervening factors. Bold investing in visual commerce and hiring a visual designer are business space strategies with a visual commerce approach in start-up businesses. The result of business development will be the promotion of customer satisfaction and optimal business management. Therefore, it is suggested to connect visual elements in the business environment and create visual memories in the minds through symbols.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business space, visual merchandising, start-up businesses, Grounded theory

نویسندگان مقاله فرشته قربانپور | Fereshteh Ghorbanpour
Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

محمودرضا چراغعلی | Mahmoodreza cheraghali
Management and Economics Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه مدیریت و اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

محمدباقر گرجی | Mohammadbagher Gorji
Management Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

سیدمحمدرضا حسینی | Seyyed MohammadReza Hosseine
Economics Department, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
گروه اقتصاد، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-204-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات