این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۳۵-۵۶

عنوان فارسی تدوین الگوی ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در افق ده ساله با رویکرد آینده پژوهی
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی شهرهای اصفهان، تهران و شهرکرد به تعداد 21115 نفر تشکیل داده اند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.  روش نمونه‌گیری­خوشه­ای چند مرحله‌ای تصادفی بوده است که از بین نواحی شش‌گانه شهر اصفهان نوزدگانه شهرتهران ودوگانه شهرکرد حجم نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته بوده است که حاوی 116 سئوال با مقیاس لیکرت بوده است. روایی محتوایی توسط اساتید  محترم راهنما و مشاور و صاحب نظران این حوزه مورد تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ(81/0) برآورد شده است. داده­ها در  دو سطح آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون خی دو) به کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مؤلفه توسعه حرفه‌ای معلمان  در بعد مهارتهای آموزشی، از نظر معلمان با 32/4 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد مهارتهای ارتباطی، با 35/3  بوده است. بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مؤلفه توانمند سازی معلمان  در بعد صلاحیتهای شناختی، از نظر معلمان با 43/4 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد سطح هویت با 53/3 بوده است. بیشترین میانگین نمره پاسخ در قسمت مؤلفه رشد و بهبود شایستگی‌های معلمان  در بعد مؤلفه شخصیتی، از نظر معلمان با 43/4 و کمترین میانگین نمره پاسخ در بعد مؤلفه توسعه حرفه‌ای با 59/3 بوده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، توسعه حرفه‌ای معلمان، توانمند‌سازی معلمان، آموزه‌های دینی معلمان، تعالی آموزشی

عنوان انگلیسی Develop a model for improving the professional competencies of teachers in the ten-year horizon with a futures research approach
چکیده انگلیسی مقاله The present research is applied in terms of purpose and descriptive and survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in the cities of Isfahan, Tehran and Shahrekord in the number of 21115 people, based on the Cochranchr('39')s formula, 400 people were selected as the sample size. The sampling method was a multi-stage random cluster that was selected from six districts of Isfahan, nineteen districts of Tehran and two districts of Shahrekord. The data collection tool was a researcher-made test that contained 116 questions on a Likert scale. Content validity has been confirmed by respected supervisors, consultants and experts in this field and its reliability has been estimated by Cronbachchr('39')s alpha method (0.81). Data were analyzed at two levels of descriptive statistics (frequency tables, percentages and graphs) and inferential statistics (chi-square test) using SPSS software. The results showed that the highest mean response score in the component of teacherschr('39') professional development in the field of educational skills was 4.32 for teachers and the lowest mean response score was in the field of communication skills with 3.35. The highest mean response score in the component of teacher empowerment component in the dimension of cognitive competencies was 4.43 for teachers and the lowest mean response score was in the dimension of identity level with 3.53
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teacher Professional Qualifications, Teacher Professional Development, Teacher Empowerment, Teacher Religious Teachings, Educational Excellence

نویسندگان مقاله ایرج سلطانی | iraj soltani
Khorasgan University
دانشگاه خوراسگان

جلیل عباسپور | jalil abbaspor
Khorasgan University
دانشگاه خوراسگان

اکبر نیلی پورطباطبایی |
isfihanuni
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-129-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات