این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۷۵-۹۰

عنوان فارسی شناسایی و الویت بندی مولفه های بازاریابی آموزشی با قابلیت اشتغال و درآمدزایی برحسب گروه های هدف در آموزش های فنی و حرفه ای (مورد مطالعه استان خراسان شمالی)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و الویت بندی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با  بازار کار بر حسب گروههای هدف مشتمل بر جوامع روستایی، مشاغل خانگی، جوامع عشایری، اصناف، زندان، جوار دانشگاهی، پادگان، سکونت‌گاه غیررسمی و شعب شهری در استان خراسان شمالی صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت.  جهت گردآوری داده‌ها، علاوه بر استفاده از اسناد و گزارشات، از دو ابزار دیگر یعنی مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و پرسشنامه استفاده شده است. محورهای مصاحبه نیمه‌ساختار یافته معطوف به شناسایی الزامات، مشاغل و مهارت‌های با قابلیت اشتغال و درآمد پایدارتر در استان خراسان شمالی بوده است. اعتبار مصاحبه‌ها با استفاده از روش بازبینی توسط مشارکت کننده ها و روایی و پایایی پرسشنامه‌ها نیز به‌ترتیب با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش طیف مختلفی از کارشناسان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان، کارشناسان ادارت کل صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای هیات علمی، آموزش‌دیدگان سازمان فنی و حرفه‌ای و کارآفرینان و صاحبان مشاغل استان خراسان شمالی بوده‌اند. مهم‌ترین نتایج پژوهش دستیابی به الگویی مشتمل بر 58 شغل با ویژگی قابلیت اشتغال و درآمدزایی پایدار بر حسب گروه‌های هدف برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای، می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی آموزشی، الویت بندی، آموزش های فنی و حرفه ای، استان خراسان شمالی.

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing the Components of Educational Marketing with the ability to employ and generate income according to the target groups in Technical and Vocational Education (Case study of North Khorasan province)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to identify and prioritize jobs with employability and sustainable income and to determine skills training needs appropriate to the market in terms of target groups including rural communities, home-based businesses, nomadic communities, guilds, prisons, business management centers, barracks, informal settlements and urban branches have been established in North Khorasan province. This research was conducted in terms of purpose, application and data analysis at both descriptive and inferential levels. In order to collect data, in addition to using documents and reports, two other tools, namely semi-structured interviews and questionnaires, were used. The focus of the semi-structured interview was on identifying the requirements, jobs and skills with more employability and more stable income in North Khorasan Province. The validity of the interviews was assessed using the participants chr('39')review method and the validity and reliability of the questionnaires were evaluated and confirmed by citing expertschr('39') opinions and Cronbachchr('39')s alpha coefficient, respectively. The statistical population of the study is a variety of experts from the provincechr('39')s technical and vocational training centers, experts from the General Directorate of Industry, Mining and Trade, agricultural jihad, cooperation, labor and social welfare, cultural heritage, handicrafts and tourism, faculty members, trainees of technical and vocational organizations and have been entrepreneurs and business owners of North Khorasan province. The most important results of the research are achieving a model consisting of 58 jobs with the characteristics of employability and sustainable income generation according to the target groups of technical and vocational education programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Marketing, Prioritization, Technical and Vocational Education, North Khorasan Province.

نویسندگان مقاله ملیحه اختری | Maliheh Akhtari
Azad University
گروه منابع طبیعی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

محبوبه سلیمان پور عمران | Mahboube Soleiman Pouromran
Azad University
گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-140-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اقدام پژوهی (کاربردی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات