این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۳۵-۵۰
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشآموزان رشته فنی و حرفهای از دیدگاه ذی نفعان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانش آموزان فنی و حرفهای از دیدگاه دانشآموزان، والدین و مدیران - دبیران در شهرستان ساری انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیماشی و جامعهآماری مدارس فنی و حرفه ای پسرانه در ناحیه 2 ساری بوده است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای بوده که در نهایت تعداد 72 نفر از مدیران و دبیران، 184 نفر از دانش آموزان و تعداد 122 نفر از والدین به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار مورد پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته نظام مند ار نوع مقیاس چهار درجه ای لیکرت بوده که حاوی 25 سؤال می باشد. ضریب روایی محتوایی بر اساس cvr برابر با 99/0 و پایایی پرسشنامه مربوط به والدین، دانش آموزان و مدیران – دبیران به ترتیب 79/0 ،82/0 و 71/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS21 در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی( آزمونt و آزمون فریدمن) انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از دیدگاه مدیران و دبیران کارنامه در اولویت اول و وام های خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد. از دیدگاه والدین بازار کار در اولویت اول و وام های خود اشتغالی در اولویت آخر قرار دارد و از دیدگاه دانش آموزان نیز، بازار کار در اولویت اول و ترس از شکست در اولویت آخر قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش فنی و حرفه ای، دانش آموزان، رشته تحصیلی
عنوان انگلیسی
Identifying Factors Affecting the Selection of Technical and vocational Students from the Stakeholder Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify the factors affecting the selection of technical and vocational students from the perspective of students, parents and managers-teachers in Sari. The research method was descriptive - survey and the statistical population of boys' technical and vocational schools in Sari area. Sampling method was cluster random sampling. Finally, 72 managers and teachers, 184 students and 122 parents answered the questionnaire. The research tool was a systematic researcher-made questionnaire with Likert-type 4-point scale containing 25 questions. Content validity coefficient based on cvr was 0.99 and reliability of questionnaire for parents, students and managers-teachers was 0.79, 0.82 and 0.71, respectively. Data were analyzed by SPSS 21 software in two sections: descriptive and inferential statistics (t-test and Friedman test). The results of this study showed that from the viewpoint of managers and teachers, the first priority and the self-employment loans are the last priority. From the parents 'perspective, the labor market is the top priority and self-employment loans are the top priority, and from the students' point of view, the labor market is the top priority and fear of failure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Technical and vocational education, Students, Field of study
نویسندگان مقاله
ابراهیم صالحی عمران | ebrahim salehi omran
university of mazandaran
دانشگاه مازندران
کمیل نصیری | - -
-
دانشگاه مازندران
میمنت عابدینی بلترک | meimanat abedini baltork
university of mazandaran
دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-100-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات