این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۴۵-۷۲
عنوان فارسی
مدیریت استراتژیک سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و تدوین مدل کیفی آن
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدیریت استراتژیک آموزش های فنی و حرفه ای به منظور اعمال مدیریت استراتژیک بهینه در تقابل و سازگاری با محیط است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی مقطعی و از نظر داده ها، آمیخته ( کیفی و کمی) است. در بخش مطالعه کتابخانه ای 28 منبع معتبر بر اساس اشباع نظری نمونه گیری شد و مولفه های استراتژیک آموزش فنی و حرفه ای براساس گرندد تئوری 12 مولفه و 35 زیرمولفه شناسایی و برای مدیریت استراتژیک به طور عام 6 مولفه و 22 زیرمولفه شامل کاوش مفهومی، پویش محیطی، استراتژی سازی، پیاده سازی و ارزشیابی دستاوردها و راهبری و پایش استراتژیک شناسایی شد. یافته های پژوهش شامل اشتغال؛ جذابیت آموزشی ؛ تقاضا محوری؛ شناسایی تغییرات شغلی؛ پژوهش محوری؛ انعطاف پذیری؛ مدرن سازی؛ اقتصاد آموزشی؛ تقویت یاران آموزشی؛ بهبود نظام سنجش؛ تضمین کیفیت (توسعه حرفه ای مربیان، نظام صلاحیت حرفهای مربیان، آموزش مبتنی بر شایستگی، برنامه درسی مبتنی بر صلاحیت حرفه ای، اعتبار بخشی موسسات و رتبه بندی، استاندارد های مدیریت آموزش، مشاوره و هدایت آموزشی و شغلی) می باشد. با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند شامل 6 پرسش الزامی و یک پرسش اختیاری با 10 نفر از خبرگان، نسبت به پیونددهی و سازماندهی مولفه ها به منظور تدوین مدل کیفی نهایی و اعتبارسنجی آن اقدام شد و درجه تناسب مدل 95 درصد بدست آمد و پیشنهاداتی ارائه شد که مدیران می توانند مدیریت استراتژیک را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با موفقیت اعمال نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتغال، تقویت یاران آموزشی، تضمین کیفیت، جذابیت آموزشی، شناسایی تغییرات شغلی، مدیریت استراتژیک، مولفه آموزش فنی و حرفه ای، یادگیری مادام العمر، بهبود نظام سنجش، تضمین کیفیت.
عنوان انگلیسی
Strategic management of the country's technical and vocational education organization and development of its quality model
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to identify the components of strategic management of technical and vocational training in order to apply optimal strategic management in interaction and adaptation to the environment. The research is in terms of applied purpose, descriptive survey in terms of implementation method and mixed (qualitative and quantitative) in terms of data. In the library study section, 28 authoritative sources were sampled based on theoretical saturation and the strategic components of technical and vocational education based on grounded theory were identified as 12 components and 35 subcomponents: Environmental, strategic planning, implementation and evaluation of achievements and strategic leadership and monitoring were identified. Research findings include employment; Educational Attraction; driven demand; Identify job changes; Pivotal research; flexibility; Modernization; Educational economics; Strengthening educational partners; Improving the measurement system; Quality assurance (professional development of coaches, professional qualification system of coaches, competency-based training, curriculum based on professional competence, accreditation of institutions and ranking, standards of training management, counseling and educational and career guidance). By conducting a semi-structured interview including 6 mandatory questions and an optional question with 10 experts, the components were linked and organized in order to formulate the final quality model and validate it. The degree of appropriateness of the model was 95% and suggestions were made. Managers can successfully apply strategic management in the countrychr('39')s technical and vocational education organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Employment, strengthening educational assistants, quality assurance, educational attractiveness, job change identification, strategic management, component of technical and vocational education, lifelong learning, improving the assessment system, quality
نویسندگان مقاله
داود فرخی | davood farrokhi
Roudehen University Azad Islamic, Iran
دکتر حسن شهرکی پور | hasan sharakipor
Roudehen University Azad Islamic, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه مدیریت آموزشی، رودهن، ایران
دکتر صمد کریم زاده | samad karimzadeh
Roudehen University Azad Islamic, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه مدیریت آموزشی، رودهن، ایران
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-117-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده
مقاله علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات