این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۳۳۳-۳۵۰

عنوان فارسی بررسی ادراک دانشجویان از خدمات الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی:«پژوهشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده آجزن»
چکیده فارسی مقاله اثر فناوریهای اطلاعاتی بر ارائه خدمات در کتابخانههای دانشگاهی از جنبههای متنوعی قابل مطالعه و بررسی است. فناوریهای نوین نه تنها بر شکل و نحوه ارائه خدمات کتابخانهای اثرگذار هستند؛ بلکه رفتار و ادراک کاربران خود را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. بر این اساس، درک بهتر ادراک و رفتار کاربران کتابخانه ها میتواند زمینه طراحی و برنامهریزی بهتری را برای بکارگیری فناوریها و ارائه خدمات الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی فراهم سازد. این پژوهش با روش «توصیفی- پیمایشی» با جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد و بر مبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده آجزن، به بررسی رفتار و ادراک کاربران خدمات الکترونیکی در کتابخانه‌های دانشگاهی پرداخت. برای این منظور از پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 493 پرسشنامه توزیع گردید. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که قصد و باورهای هنجاری به صورت مستقیم بر رفتار مراجعه‌کنندگان به کتابخانه تاثیر می‌گذارد. همچنین در مدل نهایی تحقیق در مقایسه با مدل اولیه آجزن، نگرش نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند که از طریق قصد، به صورت غیرمستقیم بر رفتار استفاده کنندگان از خدمات الکترونیکی کتابخانهها اثر میگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation into Students' Perception of Electronic Services in Academic Libraries: Based on Azjen`s Theory of Planned Behavi
چکیده انگلیسی مقاله The effect of information technology on providing services in academic libraries is a metter of high significance. New technologies not only affect the forms and delivery of library services but also affect users' behavior and perception. This study is a descriptive research considering post-graduate students in Ferdowsi university of Mashhad. This paper examines the behavior and perception of E-service users in university libraries based on Adjen`s theory of planned behavior. By using stratified random sampling, 493 questionnaires were distributed and path analysis was used to analyze the collected data. The results of path analysis showed that intention and normative beliefs directly affect the behavior of library clients. In the final model compared with Adjen’s earlier model, attitude plays an important role through intention and thus indirectly influences behavior of electronic services users in libraries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد لگزیان | mohammad lagzian
گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علیرضا حدادیان | alireza hadadian
گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مجتبی کفاشان | mojtaba kafashan


یاسر آسمان دره | yaser aseman doreh



نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-118-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252320.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات