این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۲۵-۳۶
عنوان فارسی
بررسی برخی مشخصات مکانیکی بتن متخلخل حاوی میکروسیلیس
چکیده فارسی مقاله
بتن متخلخل نوع خاصی از بتن، با تخلخل بالا و اغلب فاقد مصالح ریزدانه است که کاربرد اصلی آن در اجرای روسازی بوده و برای مدیریت روانابها استفاده می شود. در این مقاله مقاومت فشاری، نفوذپذیری و مقاومت در برابر ذوب و یخبندان بتن متخلخل حاوی میکرو سیلیس بررسی شده است. بدین منظور مقاومت فشاری طرحهای اختلاط حاوی اندازهها و مقادیر مختلف سنگدانه و نسبتهای متفاوت آب به مواد سیمانی حاوی میکرو سیلیس بررسی شد. سپس آزمایش تعیین سرعت نفوذ، دبی و مقاومت در برابر ذوب و یخبندان بر روی طرحهای منتخب انجام شد. طبق نتایج حاصل، نمونه های بتن متخلخل بدلیل داشتن سطوح نفوذپذیر، دوام بهتری نسبت به بتن معمولی داشتند. در آزمایش ذوب و یخبندان، نمونه بتن معمولی پس از 16 چرخه به طور کامل دچار شکست شد در حالی که نمونه های بتن متخلخل تا 23 چرخه هیچ ترکی از خود نشان ندادند. طرح اختلاط شماره 10 حاوی سنگدانه شن بادامی، مقاومت بهتری در برابر ذوب و یخبندان از خود نشان داد و کاهش وزن کمتری پس از 23 سیکل در مقایسه با سایر طرح ها مشاهده شد. طرح اختلاط شماره 9 حاوی میکروسیلیس به میزان 7 درصد وزنی سیمان با مقاومت فشاری 283 کیلوگرم بر سانتیمترمربع و قابلیت عبور آب با دبی 1/111 سیسی بر ثانیه برای استفاده در روسازی پارکینگ ها و پیاده روها مناسب می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بتن متخلخل،میکروسیلیس،مقاومت فشاری،نفوذپذیری،ذوب و یخبندان
عنوان انگلیسی
Investigating some mechanical properties of pervious concrete containing micro silica
چکیده انگلیسی مقاله
Pervious concrete is a particular type of concrete with high porosity and often without fine aggregates or with little sand. Its main application is in the construction of pavements and management of stormwater. In this study, compressive strength, permeability, and freeze-thaw resistance of pervious concrete specimens containing micro silica are investigated. Fifteen mix designs containing different amounts and sizes of aggregates, and water to cement ratios, and incorporating micro silica were prepared. The specimens were demolded after 24 hours and were cured in water with a temperature of 23ºC until the test day. The compressive strength of the specimens was evaluated. Then, permeability and freeze-thaw resistance tests were conducted on selected mixes. According to the results, the compressive strength of the specimens was in the range of 101 to 404 kgf/cm2. Mix designs containing higher cement and micro silica content, and with lower water to cement ratio exhibited high compressive strength. The flow rate of specimens evaluated in the range of 0 to 111 cc/s, and the corresponding permeate velocity was between 0 and 3.43 mm/s. In mix number 11 with the highest cement and micro silica content, the flow rate was equal to zero due to the filling of concrete pores with cement paste, which happened in bottom layers during vibration. It is worth mentioning that the higher content of sand in the mix number 11 was also effective in the sedimentation of cement paste during vibration. Pervious concrete specimens due to the permeability are more durable in freeze-thaw cycles than normal concrete. After 10 cycles of freeze-thaw tests, micro cracks appeared on the surface of normal concrete specimens, and they utterly destroyed after 16 cycles through fracture of cement paste. However, there were no visible cracks in pervious concrete specimens even after 23 cycles. Weight loss of pervious concrete specimens in freeze-thaw cycles was evaluated and compared in different mix designs. Mix number 10 containing medium gravel aggregates displayed better freeze-thaw resistance compared with mixes numbers 11 to 13, which contain fine gravel aggregates. This can be attributed to the more porous structure of the former specimen in comparison with the latter mentioned ones. In the case of mix number 11, as mentioned earlier, because of low permeability despite high compressive strength, maximum fracture occurred due to expansion in freezing cycles. Some of the studied mixes are appropriate in pavement construction, such as parking lots or sidewalks, including mix number 9, which contains micro silica at an amount of 7 percent of cement weight with compressive strength of 283 kg/cm2 and a flow rate of 111 cc/s.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pervious concrete,Micro silica,Compressive strength,Permeability,Freeze-thaw resistance
نویسندگان مقاله
وحید باقری | Vahid Bagheri
Faculty of Civil Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
علیرضا محمدجعفری صادقی | Alireza Mohammadjafari Sadeghi
Assistant Professor, Faculty of Civil Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
حسن افشین | Hasan Afshin
Associate Professor, Faculty of Civil Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54859-2&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات