این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۷

عنوان فارسی یک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگی
چکیده فارسی مقاله رانندگی با سرعت زیاد از مهمترین عوامل افزایش شدت و احتمال وقوع تصادفات است. از جمله رایج­ترین و مؤثرترین عوامل بازدارنده در ارتکاب به تخلفات نقض مقررات سرعت مجاز، تعیین نوع و سطوح مناسب جرایم و اعمال مؤثر آن­ها است. با این وجود، تاکنون در مورد سطح بازدارندگی جرایم، چگونگی واکنش رانندگان نسبت به افزایش جرایم و یا اعمال مکانیزم­های جدید بازدارنده مطالعات زیادی انجام نپذیرفته است. پژوهش حاضر در زمره نخستین مطالعاتی است که در آن به مقایسه اثربخشی مکانیزم­های مختلف بازدارندگی از تخلفات نقض سرعت مجاز (شامل جریمه نقدی، نمره منفی، توقیف خودرو و محرومیت اجتماعی) پرداخته شده است. بدین منظور از یک رویکرد غیرمستقیم آنالیز انتخاب گسسته و مدل­سازی لوجیت ترکیبی برای محاسبه تمایل به پرداخت رانندگان برای جرایم تخلفات سرعت استفاده شد. پرسشنامه به روش طراحی آزمایش و با توجه به ملاحظات تعادل و تعامد طراحی گردید. پرسشگری به روش نمونه­گیری در دسترس در سال 98 در میان دانشجویان دارای فعالیت رانندگی و در پردیس­های کرج دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده­های فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق انجام شد. در مجموع 550 پرسشنامه شامل 2004 انتخاب تکمیل گردید. نتایج حاکی از بازدارندگی بیشتر مکانیزم محرومیت اجتماعی (بر حسب واحد) نسبت به سایر مکانیزم­های بازدارندگی از تخلفات سرعت می­باشد. همچنین با افزایش سن، بازدارندگی مکانیزم­های نقدی و نمره منفی کاهش و بازدارندگی محرومیت اجتماعی افزایش می­یابد. یافته­ها بر توسعه بیشتر سیاست­های غیرپولی افزایش بازدارندگی جرایم مربوط به سرعت در آینده تأکید دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقض قانون،رانندگی با سرعت زیاد،انتخاب گسسته،لوجیت ترکیبی،تمایل به پرداخت

عنوان انگلیسی An indirect approach to estimate the drivers’ willingness to pay for speeding violations
چکیده انگلیسی مقاله Speeding contributes to increased frequency and severity of road crashes. Strengthening deterrence of speeding requires imposing effective penalties for non-compliance with speed limits, as well as effective enforcement of the legislation. Yet, different monetary and non-monetary penalties have been proposed for offensive drivers. The literature, however, lacks evidence on relative deterrence of existing penalties and the way the drivers respond to new forms of penalty systems. This study is among the first that investigated relative deterrence of different speeding penalties including "monetary fines", "demerit point", "car detention", and "social deprivation". Questionnaire was designed based on choice experiment method (CEM) with considerations of balance and orthogonality. Convenience sampling method was used to collect data in campuses of Kharazmi University in Karaj, College of Engineering in University of Tehran, and East Tehran Branch of Islamic Azad University, which all are among the largest university campuses in the country. A total of 550 questionnaires including 2004 choices were conducted (response rate: 91.1%). Using an indirect approach, we conducted a mixed logit (ML) model to estimate the drivers' willingness to pay (WTP) for non-monetary speeding penalties. Results indicated that "social deprivation" would offer stronger deterrence compared to other penalties. Deterrence effect of "monetary fines" and "demerit point" increases with increase in drivers' age. Findings emphasized that further development of non-monetary penalties in the future would increase deterrence of speeding violations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traffic violation,speeding,discrete choice,mixed logit,willingness to pay

نویسندگان مقاله علی یاراحمدی | Ali Yarahmadi
Kharazmi University, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Tehran, Iran
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران

محسن فلاح‌زواره | Mohsen Fallah Zavareh
Assistant Professor, Kharazmi University, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Tehran, Iran
استادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران

مجید ذبیحی طاری | Majid Zabihi Tari
Assistant Professor, Islamic Azad University, East Tehran branch, Department of Civil Engineering, Tehran, Iran
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق


نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25775-2&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات