این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۸۳۲-۸۵۷
عنوان فارسی
شناسایی نظام مفهومی حاکم بر فهرست سرعنوانها و تطابق آن با نظام ردهبندی کنگره و نظام دانشی در ایران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با هدف کشف نظام مفهومی حاکم بر سرعنوانهای موضوعی فارسی و ویژگیهای آن، به روش تحلیل محتوا انجام پذیرفته است. در شناسایی نظام مفهومی حاکم بر سرعنوانهای موضوعی فارسی 84545 رکورد سرعنوانی مورد بررسی قرار گرفت و 241 درخت سلسله مراتبی شناسایی شد. نظام مفهومی شناسایی شده، با نظام دانشی موجود در ایران و نظام ردهبندی کنگره مطابقت داده شد. بیشترین ارتباط میان نظام موضوعی و ردهبندی کنگره در ردههای علوم (5/19%)، فناوری (4/14 %)، علوم اجتماعی (6/10 %)، پزشکی (5/9 %) و فلسفه و روانشناسی (6/6 %) است. نیمی از سرعنوانهای رأس با عنوان رشتههای تحصیلی تطابق واژگانی ندارد و تنها 05/21 درصد از سرعنوانها در تطابق کاملاند. در بررسی تطابق واژگانی سرعنوانهای رأس با ردهبندی کنگره مشخص گردید که 05/71 درصد از سرعنوانهای رأس عیناً با همان واژگان در دو ابزار وجود دارند. در مجموع، نظام مفهومی فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی تنها در تعداد معدودی از حوزهها نظم یافتهاند و در سایر حوزهها پیوند سلسله مراتبی میان موضوعات، آن گونه که انتظار میرود، برقرار نشده است. پیشنهاد میشود این فهرست، در جهت غنیسازی شبکه معنایی میان سرعنوانها و پوشش تمامی حوزههای دانش در ایران مورد بازنگری قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identification and Analysis of Conceptual Structure of Persian Subject Headings in Comparison with the Library of Congress Classification System and Academic System of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This paper aims to discover the conceptual system of Persian Subject Headings (PSH) through the content analysis method. In order to discover the PSH's global hierarchical structure (GHS), all PSH records (84545 records) were investigated. Conceptual system of PSH was compared to the both Academic system of Iran and Library of Congress Classification system (LCC). Findings show strong relationships between PSH and LCC in Science (%19.5), Technology (%14.4), Social Sciences (%10.6) Medicine (%9.5) and Philosophy and Psychology (%6.6) classes. Identifying the hierarchical structures (tree structures) embedded in the entire PSH, 241 trees were found. Large trees and top headings (e.g. Medicine and Psychology, Sociology, Philosophy, Contracts, Founding, Mathematics, Management, law and …) were selected as the representation of the conceptual system of PSH to compare with the two other conceptual systems in this study. It shows that only %21.05 of top headings match the academic system of Iran and it is narrower than it. It means that a limited part of the academic system has been represented in PSH. The matching rate of top headings with the LCC is %71.05. In conclusion, the conceptual system of PSH is narrower than it is expected. It is recommended to correct the errors and enrich both its relational structure and conceptual system
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عاطفه شریف | atefeh sharif
محمدرضا داورپناه | mohammad reza davarpanah
اعظم صنعت جو | azam sanatjoo
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2137-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-252342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات