این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی و مدیریت انرژی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بکارگیری رویکرد سیستمی در شناخت عوامل مؤثر بر مصرف انرژی و انتشار CO۲ در بخش حمل و نقل شهری: مطالعه موردی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
روند کنونی افزایش مصرف انرژی در جهان، بشر را با دو بحران بزرگ روبرو کرده است؛ نخست، آلودگی محیط زیست و دیگری شتاب فزاینده در جهت به پایان بردن منابع انرژی. ذخیرهی انرژی و کاهش آلایندهها در سطح شهر نقش حیاتی در فرآیند حفظ انرژی موجود و کاهش انتشار آلایندهها ایفا میکند. در این بین، بخش حملونقل به واسطه اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابلتوجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بوسیله کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیست محیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد. به همین دلیل در پژوهش حاضر مهمترین پارامترهای مؤثر بر انتشار آلایندههای زیستمحیطی در بخش حملونقل شهری تعیین و مدل سیستم دینامیک حملونقل شهری تهران ایجاد شد و براساس آن با استفاده از تحلیلهای کمّی، شش سناریوی حفظ وضعیت فعلی، بهبود حملونقل عمومی، پیشرفت فناوری، مدیریت قوانین و مقررات، مدیریت تقاضای سفر و سناریوی جامع ارائه گردید. از نتایج مشاهده شد سناریوی CP بهترین عملکرد را داشته و با اجرای همزمان سناریوها باعث میشود هر کدام از آنها نقش خود را در بهبود وضعیت ایفا کرده و میزان مصرف انرژی و انتشار CO2 به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حملونقل شهری، مصرف انرژی، کاهش انتشار CO2، سیستمدینامیک
عنوان انگلیسی
Using system dynamics approach to identify factors affecting energy consumption and CO2 emissions in urban transport: A Case Study of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
The current trend of rising energy consumption in the world has hit mankind with two major crises: first, environmental pollution, and second, the acceleration of finishing energy supplies. Energy storage and reduction of pollutants in the city plays a crucial role in the process of maintaining existing energy. Meanwhile, the transportation sector needs attention due to its importance and position, and can annually bring significant amounts of economic savings to the people and governments by reducing energy consumption and adverse environmental effects, and reducing travel time and unwanted delays brought up. Therefore, in the present research, the most important parameters of environmental pollutant emissions in urban transport sector were determined and system dynamics model of Tehran's urban transport was developed. Based on quantitative analysis, six scenarios, Business As Usual, Priority to the Development of Public Transport, Technical Progress, Administrative Rules and Regulations Management, Travel Demand Management and comprehensive policy are evolved. According to the results, CP scenario has the best performance, and by simultaneously implementing the scenarios, each of them will play a role in improving the situation and significantly reducing energy consumption and CO2 emissions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Urban transport, energy consumption, CO2 emission, system dynamics
نویسندگان مقاله
فاطمه اکبری | fatemeh akbari
دانشگاه خوارزمی
علی ناظمی | ali nazemi
دانشگاه خوارزمی
سیاب ممی پور | siyab mamipour
دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1620-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات