این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی و مدیریت انرژی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۱۴-۱۲۹
عنوان فارسی
تأثیر ارتفاع ساختمانهای متقابل بر جریان هوا و توزیع آلایندهها در خیابانهای باریک و عمیق شهری در شرایط وقوع پدیدۀ غبار- مه
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، شبیهسازی جریان هوای اتمسفری (هوا، ریز ذرات، غبار وآلایندههای وسایل نقلیه) بهمنظور بررسی میدان جریان (حرکت ذرات پخش آلایندگیها) و انتقال حرارت (هدایت، جابهجایی و تشعشع) درون خیابانهای باریک و عمیق (درههای شهری) انجام شده است. مطالعۀ عددی برای چهار ساعت مختلف از روز (10 صبح، 1 بعد از ظهر، 4 بعد از ظهر و 8 شب) انجام شده است. هدف این است که وضعیت آبوهوایی موجود در درههای شهری را مورد بررسی قرار داده و متغیرهای فیزیکی مؤثر بر این واحدها، نظیر جهتگیری و هندسۀ خیابانها، ارتفاع ساختمانهای متقابل، جریان هوا، انتقال حرارت و سایر موارد را با استفاده از روشهای دینامیک سیالات محاسباتی مورد ارزیابی قرار داد. با استفاده از نتایج کار حاضر میتوان به ساختار شهری ایدهآلی دست یافت که از سازگاری بیشتری با محیط زیست برخوردار باشد. طبق نتایج، در تمامی ساعتها و ماههای مورد بررسی، انتقال حرارت جابهجایی طبیعی برای جریان سیال در برابر جابهجایی اجباری ناچیز بوده و عمده حرکت جریان سیال و آلایندهها بهواسطۀ سرعت باد در ورودی و سرعت پخش آلایندههاست؛ بهطوری که هرچه سرعت باد در بالای ساختمان پشت به باد نسبت به سرعت ورود آلایندهها بیشتر باشد، غلظت آلایندگی در ناحیۀ بین دو ساختمان بیشتر است. درههایی که در آنها ساختمان پشت به باد کوتاهتر است و در کل ارتفاع هر دو ساختمان متقابل نسبت به عرض و طول خیابان کم است، کمترین غلظت آلایندگی را در سطح اشغالشدۀ عابران پیاده دارا هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبیهسازی عددی، حل دو فازی، انتقال حرارت( هدایت، تشعشع، جابهجایی)، پدیدۀ غبار- مه، توزیع آلایندگیها
عنوان انگلیسی
Influences of Mutual-Building Heights on Aerosol Flow and Pollutants Dispersion in Urban Street Canyons under Haze-Fog Conditions
چکیده انگلیسی مقاله
In the present paper, a two-phase simulation of atmospheric aerosol (air, pollution, fine particles of dust, and vehicles pollutants) is carried out to investigate the pollutants dispersion and heat transfer (conduction-convection-radiation) in urban street canyons under haze-fog conditions. Numerical calculations were considered for four time periods during the day, including: 10 am, 1 pm, 4 pm, and 8 pm on the first days of April, July, October, and January. For this purpose, Computational Fluid Dynamics (CFD) method and the simulation are used and dynamic characteristics of airflow and heat transfer have been obtained. The results show that the trend of the ground temperature variation in different months is the same and the maximum value of it has always occurred at 1 pm. In addition, in all the hours and months that examined in the present study, the natural convection for the fluid flow than the forced convection is insignificant, and the main of the fluid flow and pollutants is due to the wind velocity at the inlet boundary condition and the pollutants velocity. In cases with higher windward wall and small aspect ratio between buildings and street, the lowest pollutant concentration in passenger's level is achieved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Numerical Simulation, a Two-Phase Model, Conduction-Convection-Radiation Heat Transfer, Haze-Fog Condition, Pollutants Dispersion
نویسندگان مقاله
سید مهدی دیهیم | Sayed Mahdi Deyhim
University of Kashan
دانشگاه کاشان
قنبر علی شیخ زاده | Ghanbar Ali Sheikhzadeh
University of Kashan
دانشگاه کاشان
علیرضا آقایی | Ali Reza Aghaei
University of Kashan
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2129-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات